Abstract: I denna studie undersöks betydelsen av belysning för cyklister utanför tätorter på cykelvägar. Då undersökningen görs i ett område som normalt inte är upplyst kommer det att finnas en tydlig avgränsning av belysningens påverkan på framförallt cykelbanan, till skillnad från i tätorter där många andra faktorer kan påverka resultatet. Metoder som kommer att använda är en kunskapssammanställning och trafiksäkerhetsanalys (olyckor från databas), TPB-studie (Theory of Planned Behaviour), cykelsimulator för att se skillnader i hastighet i mörker och när det är belysning, Stated Preference Study (SP) och beräkning av den samhällsekonomiska nyttan.Abstract: This study investigate the importance of lighting for cyclists outside urban areas on cycle paths. Because the examining of an area that is not normally illuminated, there will be a clear delineation of the impact of the lighting on the bike lane in particular, unlike in urban areas where many other factors can affect the result. Methods which will be used are a knowledge compilation and traffic safety analysis (accidents from database), TPB study (Theory of Planned Behaviour), bicycle simulator to see differences in speed in the dark and when there is lighting, Stated preference study (SP) and calculation of the socio-economic benefit. The project is expected to provide increased knowledge in general about cyclists' conditions and needs when cycling outside urban areas and not just regarding the lighting of cycle paths.