National Transport Library Research Database

Hållbara chaufförer - utveckling av ett förarstöd för elektrifierade virkestransporter (Sustainable drivers - development of a driver support tool for electrified timber transports)

  • Nordström, Maria
  • Skogforsk Stiftelsen Skogsbrukets forskningsinstitut, Stiftelse, 817602-9786
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2023-08-15 -- 2024-04-30 ; 500 000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2023-00773
Subject(s): Online resources: Abstract: Syfte och mål: Projektet syftar till att undersöka hur ett användarvänligt och interaktivt förarstöd kan underlätta arbetet för chaufförer av virkesbilar och hur acceptansen för en mer centraliserad transportplanering påverkas av tillgången till ett beslutsstöd. Projektet har fem mål: 1) Göra en systemanalys av chaufförens påverkan på transporteffektiviteten2) Kartlägga befintliga informationsflöden3) Identifiera brister i dagens informationsflöde samt framtida behov4) Ta fram en konceptuell skiss för ett förarstöd5) Förankra resultaten med intressenter och förbereda uppskalning. Förväntade effekter och resultat: Det skogliga transportsystemet är komplext och ruttvalen påverkas av föränderliga faktorer som väder och vind, varierande efterfrågan och tillgänglighet i vägnät och upphämtningsplatser. Chaufförerna tar många beslut baserat på nuläget, men avsaknaden av ett anpassat beslutsstöd riskerar att bidra till ineffektivitet på systemnivå. Elektrifiering av virkesbilar kommer addera komplexitet genom laddningslogistiken. Projektet förväntas bidra med underlag för utveckling av anpassade förarstöd som bidrar till bättre arbetsmiljö och högre effektivitet i transporterna. Upplägg och genomförande: Projektet pågår under perioden 230815-240430. Skogforsk leder projektet som genomförs i samarbete med Södra (transportbeställare samt eget åkeri) samt tre mindre åkerier. Arbetet är organiserat i fem arbetspaket: AP1 Systemanalys, AP2 Kartläggning av informationsflöden, AP3 Konceptuell skiss av förarstöd och AP4 Plan för uppskalning. Arbetet kommer baseras på litteraturstudier, intervjuer och workshops med relevanta aktörer utifrån användarcentrerade metoder. Den konceptuella skissen kommer utvecklas i Figma. Abstract: Purpose and goal: The project aims to investigate how a user-friendly and interactive driver support can facilitate the work of drivers of timber trucks and how the acceptance of a more centralized transport planning is affected by access to a decision support. The project has five objectives: 1) Perform a system analysis of the driver´s influence on transport efficiency 2) Map existing information flows 3) Identify gaps in today´s information flow as well as future needs 4) Develop a conceptual outline for a driver support 5) Anchor the results with stakeholders and prepare for scaling up. Expected results and effects: The forest transport system is complex and route choices are affected by changing factors such as weather and wind, varying demand and availability of road networks and pick-up points. The drivers make many decisions based on the current situation, but the lack of customized decision support risks contributing to system-level inefficiency. Electrification of timber trucks will add further complexity. The project is expected to contribute with the basis for the development of adapted driver support that contributes to a better working environment and higher transport efficiency. Approach and implementation: The project runs during the period 230815-240430. Skogforsk leads the project, which is carried out in collaboration with Södra (transport orderer and own haulage company) and three smaller haulage companies. The work is organized in five work packages: WP1 System analysis, WP2 Mapping of information flows, WP3 Conceptual outline of driver support and WP4 Plan of scale-up. The work will be based on literature studies, interviews and workshops with relevant actors based on user-centred methods. The conceptual sketch will be developed in Figma.
Item type: