VTI National Transport Research Database

Digitala verktyg för hållbar planering och hantering av delad mikromobilitet med hjälp av Big Data (Digital solutions for sustainable planning and management of shared micromobility using Big Data)

  • Gao, Kun
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2023-09-04 -- 2025-03-31 ; 1 750 150 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2023-01042
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Detta projekt syftar till att främja hållbar utveckling och reglering av delad mikromobilitet genom att tillhandahålla kvantitativa insikter baserade på big data om prestanda (dvs. hållbarhet och effektivitet ur både användar- och systemperspektiv) för olika typer av delad mikromobilitet, och digitala lösningar för avancerad styrning av delad mikromobilitet. Särskild vikt läggs vid att utnyttja nya tekniker, inklusive big data, djupinlärning och digitalisering, för att utveckla och implementera en uppsättning nya analysmetoder. Förväntade effekter och resultat: Detta projekt syftar till att utveckla ett robust ramverk och digitala verktyg baserade på big data för att effektivt planera och hantera delade mikromobilitetstjänster. Genom samarbete mellan akademiska experter från Chalmers tekniska högskola, systemanalysutövare från WSP och CERO samt Stockholms stads intressenter, kommer detta förslag att demonstrera nyskapande samarbete. Målet är att skapa skalbara digitala lösningar som kan enkelt anpassas och användas i andra städer över hela Europa och globalt. Upplägg och genomförande: De huvudsakliga målen kommer att uppnås genom tre arbetspaket (AP). AP 1 fokuserar på att utveckla metoder för att kvantifiera användar- och systempåverkan av olika delade mikromobilitetssystem (SMS), med demonstrativa fallstudier baserade på data från svenska städer (Stockholm och Göteborg). Med grund i AP 1 syftar AP 2 till att utveckla tekniska innovationer (modeller och digitala dashboards) för att bedöma hur SMS-prestanda förändras med olika hanteringsåtgärder. AP 3 kommer att utforska effektiva åtgärder för att främja hållbarhet och effektivitet inom SMS.Abstract: Purpose and goal: This project aims to promote sustainable development and regulation of shared micro-mobility by providing quantitative insights based on big data regarding the performance (i.e., sustainability and efficiency from both user and system perspectives) of different types of shared micro-mobility, and digital solutions for advanced management of shared micro-mobility. Special emphasis is placed on leveraging emerging techniques, including big data, deep learning, and digitalization, to develop and implement a set of new analysis approaches. Expected results and effects: This project aims to develop a robust framework and digital tools based on big data to effectively plan and manage shared micro-mobility services. Through collaboration between academic experts from Chalmers University of Technology, systems analysis practitioners from WSP and CERO, and Stockholm City stakeholders, this proposal will demonstrate innovative collaboration. The goal is to create scalable digital solutions that can be easily adapted and used in other cities across Europe and globally. Approach and implementation: The main objectives will be achieved through three work packages (WPs). WP 1 focuses on developing methodologies to quantify the user and system impacts of various shared micro-mobility systems (SMS), along with demonstrative case studies based on data from Swedish cities (Stockholm and Gothenburg). Building on WP 1, WP 2 aims to develop technical innovations (models and digital dashboards) to assess how SMS performance changes with various management measures. WP 3 will investigate effective measures to enhance the sustainability and efficiency of SMS.
Item type: