National Transport Library Research Database

15-minutersstaden som en möjlighet i Sverige och dess påverkan på resande (The 15-Minute City as an Opportunity in Sweden and Its Impact on Travel)

  • Svensson, Nina
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-01-08 -- 2025-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/33504
Subject(s): Abstract: Infrastruktur och stadsplanering påverkar hur människor transporterar sig. Städer i Sverige har under lång tid anpassats för bilberoende och personbilstrafiken står för den överlägset största delen av trafikens utsläpp av växthusgaser och en stor andel av det totala antalet resor. Att minska personbilsresor är ett effektivt sätt att minska utsläppen av växthusgaser och luftföroreningar och samtidigt uppnå många andra positiva effekter såsom minskat buller, säkrare trafikmiljö, mer plats för rekreation och grönytor i urbana miljöer och minskad resursåtgång. En metod för att samtidigt minska bilresor och öka aktivt resande inom ett område är 15-minutersstaden. 15-minutersstaden är ett koncept som brukar användas för att beskriva städer där det är möjligt att ta sig till alla sina dagliga behov med gång eller cykel på ca 15 minuter. Olika studier inkluderar olika indikatorer, till exempel matbutiker, vårdcentraler, skola, parker och busshållplatser. Det finns ingen entydig definition av 15-minutersstaden och vad som ska ingå för att det ska kallas detta. Syftet med projektet är att utforska och analysera potentialen för 15-minutersstaden i Sverige och hur det kan främja effektiva transportsystem och en minskning av biltrafikprivatbilism. Projektet syftar också till att prioritera och identifiera eventuella behov av ytterligare forskning och utveckling för att skapa ett effektivt transportsystem och främja hållbara transportsätt. Projektet planerar att genomföras i fem steg, inkluderande: (1) litteraturstudie, (2) intervjuer med experter, (3) datainsamling med enkäter och kartanalys av en vald svensk stad, (4) analys av resultat och (5) sammanställning av en rapport eller en vetenskaplig artikel. Resultaten av projektet kommer att bidra till att identifiera genomförbarheten av 15-minutersstaden i Sverige och dess konsekvenser för transport och hållbarhet. Projektets resultat kan komma att stödja framtida stadsplanering och politiska beslut.Abstract: Infrastructure and urban planning influence how people commute. Swedish cities have been tailored for car dependence for a long time, and private car traffic accounts for the overwhelmingly largest share of traffic's greenhouse gas emissions and a significant portion of the total number of trips. Reducing private car travel is an effective way to reduce greenhouse gas emissions and air pollution while achieving many other positive effects, such as reduced noise, a safer traffic environment, more space for recreation and green areas in urban environments, and reduced resource consumption. A method to simultaneously reduce car trips and promote active travel within an area is the 15-Minute City. The 15-Minute City is a concept often used to describe cities where it is possible to reach all daily needs by walking or cycling within approximately 15 minutes. Different studies include various indicators, such as grocery stores, healthcare centers, schools, parks, and bus stops. There is no clear-cut definition of the 15-Minute City and what should be included for it to be called as such. The purpose of the project is to explore and analyze the potential of the 15-Minute City in Sweden and how it can promote efficient transportation systems and a reduction in private car usage. The project also aims to prioritize and identify any needs for further research and development to establish an efficient transportation system and promote sustainable modes of transportation. The project is planned to be conducted in five stages, including: (1) literature review, (2) interviews with experts, (3) data collection through surveys and map analysis of the selected case study city, (4) result analysis, and (5) compilation of a report or scientific article. The results of the project will contribute to identifying the feasibility of the 15-Minute City in Sweden and its implications for transportation and sustainability. The project's results may support future urban planning and policy decisions.
Item type: