National Transport Library Research Database

Kravställning av dubbstift för att reducera slitage och partikelemissioner (Specification of stud requirements to reduce wear and particle emissions)

  • Olofsson, Ulf
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-01-01 -- 2027-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/33639
Subject(s): Abstract: Användning av dubbdäck under vintermånaderna orsakar nötning av vägbanan, vilket i sin tur signifikant bidrar till mängden inandningsbara partiklar. Dubbstiften i dagens dubbdäck är tillverkade av hårdmetall som innehåller kobolt. Kobolt är ett ämne som man bör fasa ut av hälsoskäl både vid användning och vid brytning. Projektet syftar till att studera effekten av att introducera dubbstift av hårdmetall som är koboltfria och som i framtiden också kan leda till reducerade partikelhalter och reducerat vägbaneslitage. De alternativa dubbstiften ska utvärderas i befintlig laboratoriemiljö för slitage och emissioner från dubbdäck-vägkontakten. Dessutom utförs fullskaleprov med de nya dubbstiften En förenklad jämförande livscykelanalys ska också utföras, för att utvärdera miljökonsekvenserna av det nya dubbstiftsmaterialet, i jämförelse med dagens koboltbaserade hårdmetallsdubb. Den slutgiltiga målsättningen med projektet är att kunna kravställa dubbstiften i dubbdäck, vad gäller materialegenskaper som hårdhet eller tillåtna ämnen som kobolt. Detta för att kunna reducera emissioner och slitage med en kvarstående förmåga att slå bort isen på vägbeläggningen.Abstract: The use of studded tyres during wintertime can cause significant wear of road surfaces. Some fraction of this wear is released in the form of airborne particulates, affecting the air quality in urban areas. The studs of today's winter tyres are manufactured from hard metal containing Cobalt. Cobalt is a material that should be phased out from an environmental perspective both at the use phase as well as the manufacturing phase. The project aims to study alternative Cobalt free hard metal studs that in the future also can reduce the particulate emissions. The alternative hard metal studs will be evaluated in existing laboratory test equipment for particulate emission and wear studies of the tyre to road contact. A comparative simplified life cycle analysis will also be performed to compare the environmental consequences of changing to the alternative stud material from the today Cobalt based hard metal one. The final goal of the project is to be able to legislate the studded tyres stud allowable material content (Cobalt) and material properties as hardness. This to reduce the particulate emissions as well as road wear, with a withstand capability to remove the ice on the roads.
Item type: