National Transport Library Research Database

Förbättrad Säkerhet för Vulnerable Road Users (VRU:s) med Nedsatt Rörlighet (Inclusive Mobility Mapping: Enhancing Safety for Vulnerable Road Users (VRUs) with Reduced Mobility)

  • Yu, Yinan
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2023-10-31 -- 2024-10-30 ; 773 702 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2023-03057
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Detta projekt är inriktat på att förbättra säkerheten och förståelsen för sårbara väganvändare (VRU:s) med nedsatt rörlighet i olika trafikmiljöer. Vår forskning kommer att ge en ingående förståelse för deras rörelsemönster och de säkerhetsutmaningar de står inför i olika miljöer - både när det gäller yttre hot och upplevd fara. Insikterna som erhålls från den insamlade datan kommer att vägleda praktiska rekommendationer för förbättringar av infrastrukturen och skräddarsydda säkerhetsåtgärder. Förväntade effekter och resultat: Genom insikter och data från detta projekt kommer vi att lägga en grund för proof-of-concept-fasen, som kommer att inriktas på att bygga ett AI-baserat, inkluderande och infrastrukturmedvetet system för trafikövervakning och analys. Den detaljerade förståelsen för VRU:s utmaningar och rörelsemönster i kombination med olika typer av infrastruktur kommer att styra utformningen och funktionaliteten av det kommande systemet. Detta säkerställer att systemet inte bara är teknologiskt ljudligt utan också tillgodoser de verkliga behoven hos VRU:s i verkliga trafikscenarier. Upplägg och genomförande: Projektet är uppdelat i 4 arbetspaket (AP). Målet med AP1 är att sammanställa befintlig forskning om säkerhet, inklusive en kritisk granskning, analys av trafikmiljön, och intervjuer med relevanta intressenter. I AP2 ska vi analysera rörelsemönster hos VRU:s med nedsatt rörlighet i stadsmiljöer genom användarstudier. Ett mångsensoriskt dataset fokuserat på inkludering i verklig trafikmiljö samlas in i AP3 för att jämföra AI-baserade detektions- och spårningsalgoritmer för VRU:s. Slutligen kommer vi i AP4 att etablera genomförbara mål och en detaljerad plan för kommande steg.cAbstract: Purpose and goal: This project is focused on improving the safety and understanding of Vulnerable Road Users (VRUs) with reduced mobility across various traffic environments. Our research will provide a thorough understanding of their motion patterns and the safety challenges they face in different environmental settings - both in terms of external threats and perceived danger. The insights derived from the collected data will guide practical recommendations for infrastructure improvements and tailored safety measures. Expected results and effects: Building on the insights and data collected during this project, we will lay a robust foundation for the Proof of Concept phase, which will focus on building an AI-enabled inclusive and infrastructure-aware traffic monitoring and analysis system. The detailed understanding of VRUs´ challenges and motion patterns coupled with different types of infrastructure will guide the design and functionalities of the upcoming system development. This ensures that the system is not just technologically sound but is also addressing the genuine needs of VRUs in real-world traffic scenarios. Approach and implementation: The project is structured through 4 WPs. The objective of WP1 is to compile existing safety research data including a critical review, environmental analysis, and interviews with relevant stakeholders. In WP2, we will analyze the motion patterns and behaviors of VRUs with reduced mobility in urban and suburban environments through user studies. An inclusivity-focused real-life multi-sensor dataset will be collected in WP3 for benchmarking AI-based VRU detection and tracking algorithms. Finally, in WP4, we aim to establish a viable objective and a detailed plan for the next steps.
Item type: