National Transport Library Research Database

Kollektivtrafikanpassad bebyggelse, mobilitetshubbar and Delade Autonoma Fordom (DAF) (Transit Oriented Development (TOD), mobility hubs and Shared Autonomous Vehicles (SAVs))

  • Stojanovski, Todor
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2023-10-01 -- 2025-03-31 ; 997 915 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2023-01114
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Syftet är att öka tillgänglighet samt minska bilberoendet och dekarbonisera svenska och amerikanska förorter med innovationer i "urban design" och kollektivtrafikanpassning av städer samt introduktion av mobilitetshubbar med elektriska Delade Autonoma Fordom (DAF). Projektet ska fokusera på perceptuella kvaliteter av mobilitetshubbar som offentliga platser med flera och flexibla funktioner som förändras under dagen. E mobilitetshubb kan förvandlas till en marknad under dagen och fungera som bilpool med elektriska DAFs på natten när kollektivtrafiken är låg. Förväntade effekter och resultat: Projektet ska ta fram framtida mobilitetsscenarier och utforska implementeringar av mobilitetshubbar med DAFs genom simulationsanalyser av tillgänglighet och klimateffekt av DAFs samt en kritisk studie om inkluderande mobilitetsaspekter och genus- och barnperspektiv. Resultaten ska publiceras som planering handbok om TOD med mobilitetshubbar som syftar att inspirera och hjälpa planeringskonsulter och kommuner att integrera flexibla mobilitetshubbar med DAF och skapa högkvalitativa offentliga platser med delade mobilitetssystem vid kollektivtrafikstationer. Upplägg och genomförande: Projektet ska utforska implementeringar av mobilitetshubbar med elektriska Delade Autonoma Fordon (DAF). Först, mobilitetshubbar ska klassificeras med "urban design" metoder. Intermodala transfer från kollektivtrafik till delade mobilitetssystem ska simuleras för att analysera tillgänglighetpotential och klimateffekt av DAFs vid mobilitetshubbar. En kritisk studie om inkluderande mobilitetsaspekter och genus- och barnperspektiv ska genomföras för att implementera DAF som framtida mobilitetssystem. Sist, en handbok om TOD med mobilitetshubbar ska skrivas.Abstract: Purpose and goal: The aim of the project is to increase accessibility with new transport systems, to reduce car dependence and to decarbonize Swedish and American suburbs with innovations in urban design and Transit-Oriented Development (TOD) by introducing mobility hubs with electric Shared Autonomous Vehicles (SAVs). The project will focus on the experiential qualities of mobility hubs as public places with multiple and flexible functions that change during the day. A mobility hub can turn into a market during the day and act as a car pool with electric SAVs at night when public transport is scarce. Expected results and effects: The project will develop future mobility scenarios and explore implementations of mobility hubs with SAVs through a simulation analysis of accessibility and climate effects as well as a critical study on inclusive mobility aspects and gender and children perspectives. The results will be published as an urban design handbook on TOD with mobility hubs that aims to inspire and help planning consultants and municipalities to integrate mobility hubs with SAVs and create high-quality public places with shared mobility systems at public transport stations. Approach and implementation: The project will explore implementations of mobility hubs with electric SAVs. Firstly, mobility hubs will be classified using urban design theory and methods. Intermodal transfers from public transport to shared mobility systems will be simulated to analyze the accessibility potential and climate effects of SAVs at mobility hubs. A critical study on inclusive mobility aspects and gender and children perspectives will carried out to implement SAVs as a future mobility system. Finally, a design handbook on TOD with mobility hubs will be published to inspire urban planners.
Item type: