National Transport Library Research Database

PINK – PBN-Inflygningar med Navigering i Kurva

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-10-01 -- 2025-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/33612
Subject(s): Abstract: Det är en stor fördel om en så stor andel av de flygplan som ankommer till en flygplats kan flyga en kurvad (icke-rak inflygning) eftersom det ger en möjlighet att minska flygets miljöpåverkan genom flygvägsförkortning som ger en minskad bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp till luft. Vidare ges en möjlighet att optimera den geografiska dragningen av flygstråken för att minska bullerpåverkan på känsliga områden. Konceptet kurvade inflygningar har i Sverige helt och hållet byggt på den teknik som ICAO kallar RNP AR . Tekniken togs ursprungligen fram för att satellitbaserad navigering skulle kunna användas för att kunna flyga in till och landa på flygplatser med utmanande terräng såsom omgivande hinder, bergstoppar etcetera på ett tillförlitligt och säkert sätt.Abstract: By enabling a large proportion of aircraft arriving at an airport to be able to fly a curved instrument approach procedure, which is a variant of non-straight in instrument approach procedure, is of great importance of lowering the environmental footprint of aviation, since these curved procedures can contribute to achieving flight path shortening and optimization of the flight paths to reduce noise impact and gaseous emissions. The concept of curved instrument approach procedures has historically in Sweden been entirely based on ICAO's navigation specification RNP AR APCH, which was originally developed as an enabler to use satellite-based navigation for arriving aircraft at Airports with challenging terrain such as surrounding obstacles, mountain peaks etc.
Item type: