Abstract: Detta trafiksäkerhetsprojekt syftar till att demonstrera möjligheterna till, och hur kravställning skall se ut, för automatiserad inrapportering av påverkanstyp samt position avseende pågående vägarbeten (de vägarbeten som avses är de som har direkt trafik- eller arbetsmiljöpåverkan). Detta kan leda till tillförlitlig trafikinformation och som därmed även kan vidareförmedlas som varningsmeddelande till annalkande trafik. Huvudsakliga målet är att demonstrera att tillgång till tillförlitlig trafikinformation i realtid minskar olycksrisken i samband med vägarbeten och projektdeltagarna är Svevia, BM System, Combitech och Movea/LTH. Projektet kommer utifrån insamling av befintlig trafikdata från driftentreprenörerna utefter de huvudsakliga transportkorridorerna mellan Malmö, Göteborg och Stockholm utveckla och demonstrera ett system för automatisk insamling av data. Vidare ska projektet undersöka hastigheter och risker förbi dagens vägarbetsplatser genom loggade radarmätningar för att kunna bedöma vad hastighetsreducerande åtgärder/teknisk fartspärr/geofencing kan ge för möjligheter. Leveransen är demo av fungerande systemlösning, tillhörande kravställning och implementeringsplan. Tillsammans med Trafikverket avser projektet även att genomföra en förstudie för implementering av uppkopplade vägarbeten i FIFA, alternativt andra mottagande system.Abstract: This road safety project aims to demonstrate the possibilities and the requirements for automated reporting of impact and position regarding ongoing road works (the road works referred to are those that have direct traffic or work environment impact). This can lead to reliable traffic information and can thus also be passed on as a warning message to approaching traffic. The main goal is to demonstrate that access to reliable traffic information in real time reduces the risk of accidents in connection with road works and the project participants are Svevia, BM System, Combitech and Movea / LTH. Based on the collection of existing traffic data from the operating contractors along the main transport corridors between Malmö, Gothenburg and Stockholm, the project will develop and demonstrate a system for automatic collection of data. Furthermore, the project will investigate speeds and risks past today's road workplaces through logged radar measurements to be able to assess the potential obtained by speed reduction measures / technical speed blocking / geofencing. The delivery is a demo of a working system solution, associated requirements and implementation plan. Together with the Swedish Transport Administration, the project also intends to carry out a feasibility study for the implementation of connected road works in FIFA, or other receiving systems.