Abstract: Sjöfartsområdet har genomgått betydande regeländringar under 2023, drivet av Internationella sjöfartsorganisationens (IMO) uppdaterade strategi för att minska växthusgasutsläppen från fartyg. IMO GHG-strategin 2023 fokuserar på att förbättra energieffektivitetskraven för nya fartyg och främja antagandet av teknologier med noll eller nära-nollutsläpp. Dessutom har Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) och Carbon Intensity Indicator (CII) blivit obligatoriska från och med den 1 januari 2023, vilket uppmanar fartygsägare och -förvaltare att bedöma och förbättra sina fartygs miljöprestanda. Med detta i åtanke förväntar sig DNV Maritime Forecast 2050 (2022) att både EEXI och CII kommer att ha en betydande påverkan på fartygsdesign och -drift. För att möta detta problem är en av de möjliga lösningarna optimerade design och uppgradering av fartyg genom att förbättra hydrodynamisk prestanda. För att förstå effekterna av alla parametrar på design- och uppgraderingsprocessen behöver digitala teknologier som artificiell intelligens, maskininlärning och optimeringsplattformar användas och utvecklas (DNV Maritime Forecast 2050).Abstract: The field of international shipping has undergone significant regulatory changes in 2023, driven by the International Maritime Organization's (IMO) updated strategy for reducing greenhouse gas emissions from ships. The IMO GHG strategy 2023 focuses on enhancing energy efficiency design requirements for new ships and promoting the adoption of zero or near-zero emissions technologies. Additionally, the Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) and Carbon Intensity Indicator (CII) have become mandatory as of January 1, 2023, urging ship owners and managers to assess and improve their vessels' environmental performance.Accordingly, DNV Maritime Forecast 2050 (2022) expects that both EEXI and CII will have a significant impact on ship design and operations. To this end, one of the possible solutions to this problem is optimized designs as well as retrofitting ships through improving hydrodynamic performance. To understand the effects of all parameters on the design/retrofit process, digital technologies such as Artificial Intelligence Machine Learning and optimization platforms need to be used and developed (DNV Maritime Forecast 2050).