Abstract: Transportinfrastruktur har negativ påverkan på miljö och landskap, men vägars och järnvägars sidoområden kan anpassas för att gynna biologisk mångfald genom att erbjuda livsmiljöer för arter och bidra till grön infrastruktur i landskapet. Trafikverket arbetar sedan länge för att stärka sidoområdenas ekologiska kvalitet i byggande och underhåll, genom praktiskt arbete och interna riktlinjer. Kunskapen behöver dock stärkas kring bästa lokalisering och utformning av nya livsmiljöer i samband med byggande av nya vägar och järnvägar, och vilka som är de mest kostnadseffektiva metoderna för att gynna biologisk mångfald. Det här projektet syftar till att utveckla kunskapen för bättre och mer konkreta riktlinjer för hur byggande av transportinfrastruktur kan skapa sidoområden med största möjliga värde för biologisk mångfald. Inom projektet tas metoder och underlag för riktlinjer fram beträffande: - faktorer (mark, struktur, vegetation, skötsel etc) som är avgörande för biologisk mångfald i olika typer av sidoområden. - bedömning av vilken typ av livsmiljöer som är lämpligast att anlägga i ett visst landskap. Matchningen mellan den nyskapade biotopen och det omgivande landskapet är avgörande för hur väl sidoområdena kan gynna landskapets biologiska mångfald. - hur vegetation för biologisk mångfald kan etableras, exempelvis genom spontan kolonisation av arter, användande av avbaningsmassor, insådd/plantering, utläggning av ängshö etc. - val av växtmaterial inklusive proveniens. - skonsam ombyggnad av väg/jvg där sidoområdena redan har höga värden. Kunskapen utvecklas till stor del genom att samverka med och lära av Trafikverkets pågående byggprojekt och annan verksamhet. Projektet samverkar nära med Trafikverkets miljöspecialister, och kommer att ingå i forskningsprogrammet TRIEKOL vilket innebär att projektets forskning och resultat kontinuerligt koordineras med annan forskning. Härigenom effektiviseras implementering inom Trafikverkets olika verksamhetsgrenar genom att de tidigt inarbetas i krav och råd i styrdokument.Abstract: Transport infrastructure has negative impacts on the environment and landscape, but right of-way areas of roads and railways can be adapted to support biodiversity by offering habitats for species and contributing to green infrastructure in the landscape. The Swedish Transport Administration has since long been working to strengthen the ecological quality of road verges and railway areas in construction and maintenance, through practical work and internal guidelines. However, the knowledge needs to be strengthened regarding the best location and design of new habitats in connection with the construction of new roads and railways, and regarding which are the most cost-effective methods to benefit biodiversity. This project aims to develop the knowledge for better and more tangible guidelines for how the construction of transport infrastructure can create side areas with the best possible value for biodiversity. Methods and basis for guidelines are developed regarding: - factors (soil, structure, vegetation, management, etc.) that are important for biological diversity in different habitats in side areas. - assessment of which type of habitat that may be most suitable to create in a certain landscape. The match between the new biotope and biotopes in the surrounding landscape determines to what degree side areas can support biodiversity in the landscape. - how vegetation for biodiversity can be established, for example through spontaneous colonization of species, re-use of topsoil with seed bank, seeding/planting etc. - choice of plant material including provenance. - measures for preserving biodiversity when reconstructing existing roads where the side areas in themselves have high nature values. The knowledge is mainly developed through collaboration with and learning from the Swedish Transport Administration's ongoing construction projects and other activities. The project collaborates closely with the Swedish Transport Administration's environmental specialists, and will be part of the research program TRIEKOL which means that the project's research and results are continuously coordinated with other research. In this way, implementation within the Swedish Transport Administration's various operational branches is made more efficient by incorporating them early in advice and rules in governing documents.