Abstract: För att åstadkomma hög trafiksäkerhet är god friktion mellan däck och vägbeläggning fundamentalt. Polering av sten i slitlagerbeläggningen riskerar att orsaka kritiskt låg friktion och är ett problem som får större uppmärksamhet utanför Norden. I Sverige har man i stället sett att dubbdäckstrafiken vintertid ruggar upp beläggningens yta tillräckligt för att klara av en viss poleringseffekt under sommarmånaderna. Detta samspel mellan uppruggande dubbdäck och polerande dubbfria däck där friktionsvärdena legat över det specificerade gränsvärdet 0,5 under hela året, verkar satt ur spel på en del av de mest högtrafikerade vägarna. Orsaken till detta är ännu inte klarlagd. En viktig frågeställning är om poleringen är högre nu än tidigare till följd av förändrade förutsättningar eller om uppruggningen har påverkats pga. av till exempel färre dubbar, mjukare dubb eller minskad dubbdäcksanvändning. Potentiella faktorer och orsaker till den låga friktionen har diskuterats inom branschen. I dagsläget saknas kunskap om varför en accelererande polering har identifierats. Orsakssamband som nya däck/dubb, mindre uppruggning, utvärdering av stenmaterial, samt övriga faktorer saknas i dagsläget. Vidare saknas metod för att utvärdera poleringsegenskaper. Det är därför väsentligt att kunskap inom detta område byggs upp. I det sökta projektet arbetar vi vidare utifrån resultaten ifrån ett nyligen avslutat BVFF/SBUF-projekt där möjliga orsaker till den ökade poleringen presenterats.Abstract: In order to achieve high traffic safety, good friction between tires and pavement is crucial. Polishing of stones in the surface coarse risks causing low friction and is a problem that is gains attention outside of the Nordic countries. In Sweden it has been seen that the studded tire traffic during winter roughens the pavement surface enough to withstand some polishing during the summer months. This interaction between roughening studded tires and polishing studless tires, where the friction values have exceeded the specified limit value 0.5 during the entire year, has now seem to be put out of play on some of the highest volume roads. The cause of this is yet to be determined. An important question is whether the polishing is more severe now due to some changed conditions or if the polishing has been affected due to i.e. less number of studs, softer studs or reduced use of studded tires. Potential factors and causes for the low friction have been discussed within the business. There is currently no knowledge of why an accelerating polishing has been identified. Causal relationships such as new tires/studs, less roughening, evaluation of stone material, and other factors are currently missing. Furthermore, there is no method for evaluating polishing properties. It is therefore essential to enhance the knowledge in this area. In the requested project, we continue to work based on the results of a recently completed BVFF/SBUF project where possible reasons for the increased polishing were presented.