Abstract: Detta projektförslag beskriver en initial fas för bidragande till accelererad introduktion av elflyg, genom att etablera fundamentet för framtida implementering av högeffektsladdningslösningar (>1MW) för batterielektriska flygplan. Att samla relevanta aktörer under ett gemensamt paraply är en fundamental förutsättning för att lyckas. Detta innebär att vi gemensamt behöver granska nuvarande förutsättningar, undersöka potentiella vägar framåt och fastställa vad som krävs för att skapa ett fungerande och skalbart system ur en mångfald av perspektiv. Dessa perspektiv inkluderar tekniska, ekonomiska och säkerhetsrelaterade aspekter av systemets alla komponenter. När elflygplanen är på plats, måste branschen som helhet vara förberedd, där tillgängligheten till lämplig laddningsinfrastruktur utgör en kritisk komponent. Därutöver kan förutsättningarna variera mellan olika platser, vilket betonar behovet av att utveckla alternativa konceptuella systemdesigner för att främja en mer omfattande etablering. Standardiserade lösningar för högeffektsladdning av elfordon är fortfarande i sin initiala fas och elflyget är under utveckling. Tillämpning i en flygplatskontext är ett nytt område.Abstract: This project proposal describes an initial phase for contributing to accelerated introduction of electric aviation, by establishing the foundation for future implementation of high-power charging solutions (>1MW) for battery-electric aircraft. Gathering relevant stakeholders under a common umbrella is a fundamental prerequisite for success. This means that we need to collectively examine the current conditions,potential ways forward, and determine what is required to create a functional and scalable system from a variety of perspectives. These perspectives include technical, economic, safety- and security-related aspects of all components of the system. When the electric aircraft are in place, the industry as a whole must be prepared, where the availability of suitable charging infrastructure is a critical component. In addition, the conditions can vary between different locations, emphasizing the need to develop alternative conceptual system designs to promote a more comprehensive establishment. Standardized solutions for high-power charging of electric vehicles are still in their initial phase, and electric aviation is under development. Implementation in an airport context is a new area.