Abstract: För 30-talet år sedan pratade vinterväghållare på dåvarande Vägverket om begreppet Skånevintrar/Mälarklimat som innebar ständiga växlingar runt noll, och det kunde till och med bli regn på kalla vägar. Detta fenomen har nu migrerat norrut och sker allt oftare på Skaraslätten respektive Östersund. Detta och att antalet nollgenomgångar ökar, innebär att det behövs fler saltåtgärder längre norrut än vad som behövts tidigare. Något som har börjat bli än mer tydlig är att nederbördstillfällena blir intensivare med större mängder av regn och snö. Dagens regelverk som bygger på åtgärdstider från slutet 90-tal kan därför behövas ses över och anpassas till snabbare åtgärdstider där bl.a. topografin kräver det. Den senaste vintern har visat på exempel där främst den tunga trafiken får problem med riktigt dåligt väglag innan underhållsresurser hunnit åtgärda behoven. Detta leder ofta till stopp där varken plogbilar eller räddningsfordon kan komma fram. Projektets syfte är därför att studera hur klimatets förändringar påverkar väglaget i olika delar av landet och hur vinterväghållningens åtgärder och dess åtgärdstider i sin tur påverkas av detta. Projektet kommer att delas upp i tre arbetspaket: AP1 - Klimatologisk analys inklusive nutida saltanvändning, åtgärder och metoder. AP2 - Intervjuer med personal från driftområden för att fånga upp hur det funkar i praktiken. AP3 - Beräkning av framtida åtgärdsbehov utifrån dagens regelverk och framtida klimat i Sverige.Abstract: Thirty years ago, winter road managers at the Swedish Road Administration talked about the concept of Skåne-winters/Mälar-climate, which meant constant changes around zero, and it could even rain on cold roads. This phenomenon has now migrated north and is occurring more and more often on the Skara-plateau and around Östersund respectively. This and the fact that the number of zero crossings is increasing means that more salt actions are needed further north than was needed before. Something that has started to become even more clear is that the precipitation events are becoming more intense with larger amounts of rain and snow. Today's regulations, which are based on action times from the late 90’s, may therefore need to be reviewed and adapted to faster action times where, among other things, the topography demands it. The last winter has shown examples where mainly the heavy traffic has problems with really bad road conditions before maintenance resources have had time to address the needs. This often leads to standstills, where neither plough trucks nor rescue vehicles can access. The purpose of the project is therefore to study how climate changes affect road conditions in different parts of the country and how winter road maintenance measures and their response times are in turn affected by this. The project will be divided into three work packages: AP1 - Climatological analysis including contemporary salt use, actions and methods. AP2 - Interviews with personnel from operating areas to capture how it works in practice. AP3 - Calculation of future action needs based on today's regulations and future climate in Sweden.