National Transport Library Research Database

Fossilfri sista milen leverans av dagligvaror i städer: omlastning i dess enklaste form (ENKLA) (Fossil-free last mile urban grocery delivery: transshipment in its simplest form (ENKLA))

  • Wehner, Jessica
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-11-01 -- 2026-01-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/32683
Subject(s): Abstract: Sista milen är den sista delen av transportkedjan då varor ska levereras ut till slutkund och konsument. I städer är det den sista milen som erbjuder störst potential till elektrifiering och nollutsläpp. Dessa transporter är i dagsläget de minst effektiva och de mest kostsamma samtidigt som marknaden och användningen av lätta elfordon växer snabbt. En trend som fått stort genomslag de senaste åren är e-handel av dagligvaror. Dock står sista milen leveranser av dagligvaror inför större utmaningar i att ställa om till eldrift än annat gods såsom post- och pakethandel. Dagligvaror ställer krav på en obruten kylkedja vilket innebär att batteriet kan behöva användas både till framdrift av fordonen och till att kyla varor. Detta medför i sin tur att det behövs ett batteri med stor kapacitet och därmed ett större och tyngre batteri än om kylning inte var ett måste. Ett tungt batteri är problematiskt eftersom det finns en gräns satt till 3,5 ton för att ett fordon ska få köras med B-körkort och man inte vill överskrida denna gräns, då det är svårt att få tag på chaufförer med C-körkort. Med andra ord betyder användning av elfordon därmed mindre lastkapacitet jämfört med användning av ett konventionellt fordon (diesel/bensin). Syftet med projektet "Fossilfri sista milen leverans av dagligvaror i städer: omlastning i dess enklaste form (ENKLA)" är att utveckla, testa och utvärdera omlastningskoncept av dagligvaror för sista milen leveranser genom användning av befintlig och outnyttjad infrastruktur. I projektet har vi tagit fasta på följande två typer av omlastningsplatser: 1) Ytor i form av parkeringar i anslutning till köpcenter och boenden som under vissa delar av dygnet är underutnyttjande, och 2) Bensinstationer som upplever ett behov av att se sig om efter nya användningsområden. Projektet leds av VTI i nära samverkan med Gordon Delivery (sista milen transportör), E-TRON (fordonstillverkare), Svenska Bostäder samt Skandia Fastigheter (fastighetsägare) och OKQ8 (drivmedelsföretag).Abstract: The last mile is the last part of the transport chain when goods must be delivered to the end customer and consumer. In cities, it is the last mile that offers the greatest potential for electrification and zero emissions. These transports are currently the least efficient and the costliest, while the market and use of light electric vehicles is growing rapidly. A trend that has had a big impact in recent years is e-commerce of daily goods. However, last mile deliveries of daily goods face greater challenges in converting to electric operation than other goods such as mail and parcel trade. Groceries demand an unbroken cold chain, which means that the battery may need to be used both to propel the vehicle and to cool goods. This in turn means that a battery with a large capacity is needed and thus a larger and heavier battery than if cooling was not a must. A heavy battery is problematic because there is a limit set at 3.5 tons for a vehicle to be driven with a B license and one does not want to exceed this limit, as it is difficult to get hold of drivers with a C license. In other words, the use of electric vehicles therefore also means less load capacity compared to a conventional vehicle (diesel/petrol). The aim of the project "Fossil-free last mile urban grocery delivery: transshipment in its simplest form (ENKLA)" is to develop, test and evaluate grocery transshipment concepts for last mile deliveries using existing and unused infrastructure. In the project, we have focused on the following two types of transshipment locations: 1) Areas in the form of parking lots adjacent to shopping centers and residences that are underutilized during certain parts of the day, and 2) gas stations that experience a need to look around for new areas of use. The project is led by VTI in close collaboration with Gordon Delivery (last mile transporter), E-TRON (vehicle manufacturer), Svenska Bostäder and Skandia Fastigheter (property owner) and OKQ8 (fuel company).
Item type: