Abstract: Internationell sjöfart är essentiell för världsekonomin och IMO har uppskattat att ungefär 90% av allt gods i världshandeln transporteras via sjöfart. Sjöfarten släpper dock ut olika typer av luftföroreningar som påverkar både människors hälsa och bidrar till klimatförändringar, övergödning och försurning av både land och vatten. Dessutom påverkar sjöfarten havsmiljön negativt genom spridning av främmande arter, mikroplaster samt via utsläpp av gifter från t.ex. bottenfärger, länsvatten, avloppsvatten från toaletter, bad, disk och tvätt (Jalkanen et al. 2021). Det finns idag vissa verktyg som kan användas för att beräkna samhällskostnaden för utsläpp som påverkar klimat och människors hälsa och dessa verktyg används av samhällsplanerare, beslutsfattare och andra intressenter för utformning och analyser av styrmedel. För att utforma effektiva styrmedel är det dock viktigt att beslutsfattare har ett samlat underlag för hur utsläpp även kan påverka havsmiljön, något som oftast saknas i analyser både på nationell nivå (Trafikanalys), regional (havskonventionerna HELCOM, OSPAR) samt på internationell nivå (EU, IMO).Abstract: International shipping is important for the world economy and the IMO has estimated that about 90% of all goods in world trade go through shipping. However, shipping emits various types of air pollutants that affect both human health and contribute to climate change, eutrophication, and acidification of both land and water. In addition, shipping has a negative impact on the marine environment through the spread of alien species, microplastics and through emissions of hazardous substances from, for example, antifouling paints, bilge water, wastewater from toilets, baths, dishes and laundry (Jalkanen et al. 2021). Today, there are certain tools that can be used to calculate the societal cost of emissions that affect climate and human health, and these tools are used by urban planners, decision-makers and other stakeholders for the design and analysis of policy instruments. However, in order to design effective policy instruments, it is important that decision-makers have a comprehensive basis for how emissions can also affect the marine environment, something that is often lacking in analyses both at national level (Transport Analysis), regional (sea conventions HELCOM, OSPAR) and at international level (EU, IMO).