National Transport Library Research Database

Modellering av mikromobilitet (M3) – fortsättningsprojekt kring parkering och ruttval (Modelling mikromobility (M3) – continued next step regarding parking and choice of route)

  • Jenelius, Erik
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-01-01 -- 2026-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/57724
Subject(s): Abstract: Elsparkcyklar och liknande former av delad mikromobilitet utgör ett snabbt, tyst och utrymmessnålt färdmedel. Den snabba etableringen har dock inneburit att dagens infrastruktur inte är anpassad till deras egenskaper, vilket har gett upphov till ett antal konflikter. Företeelsen med hyrda elsparkcyklar i städer är fortfarande relativt ny, och systemen och deras förutsättningar förändras snabbt. Det finns således ett stort behov hos väg- och gatuhållare att förstå hur de positiva sidorna hos mikromobiliteten kan stärkas och hur de negativa sidorna kan avhjälpas. Det här projektet bygger vidare på projekten Modellering av mikromobilitet (M3) – Förstudie om kunskapsbehov och användningsmönster (2019-2020) och Modellering av mikromobilitet (M3) – Resmönster, potential och utformning av delade elskotertjänster (2021-2023), som båda finansierats av Trafikverket genom CTR. Syftet med det här projektet är dels att (i) fördjupa analysen av elsparkcyklarnas användarmönster på individnivå med hjälp av ny data, dels att (ii) utifrån resultaten ta fram effektsamband och principer för utformning när det gäller infrastruktur för elsparkcyklar, i synnerhet parkering, samlokalisering med kollektivtrafik (mobilitetshubbar) och utrymme i gatan. Projektet kommer att (iii) analysera val av start- och målpunkt för ökad förståelse för hur färdmedlet används. Resultatet ska belysa hur färdmedlet kompletterar kollektivtrafik både dag- och nattetid. Projektet kommer även (iv) analysera val av rutt för resan. Projektet kommer slutligen att (v) testa proof-of-concept av integrering av mikromobilitet i en befintlig multimodal simuleringsmodell för Stockholm som byggs på MATSim.Abstract: Electric scooters and similar forms of shared micromobility are a fast, quiet and space-saving means of transport. However, the rapid establishment has meant that today's infrastructure is not adapted to their characteristics, which has given rise to a number of conflicts. The phenomenon of rented e-scooters in cities is still relatively new, and the systems and their conditions are changing rapidly. There is thus a great need for road and street managers to understand how the positive aspects of micromobility can be strengthened and how the negative aspects can be remedied. This project builds on the projects Micromobility Modeling (M3) - Feasibility Study on Knowledge Needs and Usage Patterns (2019-2020) and Micromobility Modeling (M3) - Travel Patterns, Potential and Design of Shared Electric Scooter Services (2021-2023), both funded by The Swedish Transport Administration through CTR. The aim of this project is to (i) deepen the analysis of the user patterns of electric scooters at the individual level with the help of new data, and (ii) based on the results to develop effect relationships and principles for design in terms of infrastructure for electric scooters, in particular parking, co-location with public transport (mobility hubs) and space in the street. The project will (iii) analyze the choice of starting and destination points for increased understanding of how the means of transport is used. The result should highlight how the means of transport complements public transport both during the day and at night. The project will also (iv) analyze the choice of route for the journey. The project will finally (v) test the proof-of-concept of integrating micromobility in an existing multimodal simulation model for Stockholm built on MATSim.
Item type: