Abstract: Elektrifieringen av transportsektorn har ett starkt driv med snabbt växande mängd elbilar som transporteras i rorofartyg mellan kontinenter och nära kusterna. Detta projekt syftar till att säkerställa en säker transport av litiumjonbatteridrivna fordon i lastutrymmen på rorofartyg. Specifikt kommer detta projekt att undersöka om traditionella lågtryckssystem för brandsläckning med koldioxid är lämpliga för att kontrollera eller släcka batteribränder i lastutrymmen på rorofartyg. För att uppnå detta mål kommer projektet att involvera tillvägagångssätt som innehåller (i) litteraturstudie, (ii) experiment på battericellnivå (iii) små- och storskaliga experiment med koldioxidbrandsläckning, (iv) multifysiska simuleringar och (v) referensgruppsmöten och öppna workshops som involverar relevanta intressenter.Abstract: Electrification of transport sector has a strong momentum with rapidly growing quantity of Electric Vehicles (EV) being transported in marine vehicle carriers between the continents and near the coasts. This project aims to ensure a safe transportation of Lithium-Ion Battery (LIB) driven vehicles in cargo spaces of marine vehicle carriers. Specifically, this project will study if traditional low-pressure carbon dioxide fire suppression systems are adequate for suppressing battery fires in cargo spaces of vehicle carriers. To achieve this goal, this project will involve approaches including (i) literature study, (ii) battery cell-level experiments (iii) small- and large-scale carbon dioxide fire suppression experiments, (iv) multi-physics simulations and (v) reference group meetings and open webinar and co-author of peer-reviewed articles.