National Transport Library Research Database

Genomförbarhetsstudie Plan Zero II (Feasibility study Plan Zero II)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-09-19 -- 2023-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/98924
Subject(s): Abstract: Syftet med projektet ”Plan Zero II – genomförbarhetsstudie för systemdemonstration” är därför att klargöra dessa förutsättningar och finansiering samt att etablera roller och ansvar för deltagande parter i systemdemonstrationen. I denna genomförbarhetsstudie ingår: - Intervjuer av intressenter som bör medverka till systemdemonstrationen i syfte att klargöra förutsättningar för och förankra deras deltagande (och därmed genomförande av systemdemonstration). Dessa intressenter är bland annat: fordonstillverkare, vätgasproducenter, Trafikverket, underhållsentreprenörer och Energimyndigheten. - Förutsättningar för finansiering av systemdemonstration. En systemdemonstration av denna skala beräknas omfatta en budget om minst 10 MSEK, vilket kräver finansiering från forskningsfinansiärer med inriktning mot systemdemonstrationer samt medfinansiering från deltagande projektparter. Genomförbarhetsstudien inkluderar därför att identifiera lämpliga möjligheter att etablera hållbar finansiering för systemdemonstration. Finansiering bör kunna etableras genom en kombination av finansiering från bland annat Trafikverkets FOI-portföljer, InfraSweden (utlysning Cirkulär anläggningsbransch), Inkind och kontanta insatser från projektparter, regioner, Energimyndigheten, fordonstillverkare (Volvo, Scania), FFI (utlysning). - Ta fram upplägg för genomförande av systemdemonstration i form av preliminär tidplan, kostnadskalkyl och struktur för genomförande.Abstract: The purpose of the project "Plan Zero II - feasibility study for system demonstration" is therefore to clarify these conditions and funding and to establish the roles and responsibilities of participating parties in the system demonstration. This feasibility study includes: - Interviews of stakeholders who should participate in the system demonstration in order to clarify the conditions for and anchor their participation (and thus implementation of the system demonstration). These stakeholders include: vehicle manufacturers, hydrogen producers, the Swedish Transport Administration, maintenance contractors and the Swedish Energy Agency. - Conditions for financing system demonstration. A system demonstration of this scale is estimated to include a budget of at least SEK 10 million, which requires funding from research financiers with a focus on system demonstrations and co-financing from participating project partners. The feasibility study therefore includes identifying suitable opportunities to establish sustainable funding for system demonstration. Funding should be able to be established through a combination of funding from, among others, the Swedish Transport Administration's FOI portfolios, InfraSweden (circular construction industry call), Inkind and cash contributions from project partners, regions, the Swedish Energy Agency, vehicle manufacturers (Volvo, Scania), FFI (call). - Develop arrangements for the implementation of system demonstration in the form of a preliminary timetable, cost calculation and structure for implementation.
Item type: