Abstract: Trafikverket ser i utredningsprojektet "Strategi för rangerbangårdar" över strategin för framtida rangerbangårdsstruktur i Sverige. Bangårdar och i synnerhet rangerbangårdar är viktiga knutpunkter för godstransportflöden på järnväg och utgör en alltmer kritisk resurs. För den långsiktiga planeringen saknas en karakterisering av rangerbangården som gör det möjligt att beräkna genomlöpningstider samt prestanda och belastningen på bangården. Karakteriseringen behöver inkludera att ta emot ankommande tåg, lagerhålla volymer av vagnar inför rangering, tågbyggnation samt lagerhållningen av färdiga tåg inför avgång. Projektet RANKAs mål är att ge rangerbangårdar en kapacitetsbeskrivning utifrån deras utformning samt vad deras maxprestanda och praktiskt kapacitetstak är. Därmed möjliggörs en bättre modellering av rangerbangårdarna i verktyg och analysmetoder för framtida transportnätverk vilket stärker Trafikverkets förmåga att värdera och prioritera investeringsbeslut i och kring rangerbangårdar.Abstract: The Swedish Transport Administration examines in the project "Strategy for marshalling yards" how the future marshalling yard structure in Sweden should be formulated. Railway yards and in particular marshalling yards are important hubs for freight transport flows by rail and constitute an increasingly critical resource. For long-term planning, a characterization of the marshalling yard that makes it possible to calculate total processing times and the performance and load on the railway yard is lacking. The characterization should take into account arriving trains, stocking volumes of wagons before shunting, new train formation and stocking volumes of trains ready to depart. The RANKA project's goal is to give marshalling yards a capacity description based on their design including their maximum performance and practical capacity limit. This in turn enables a better modeling of marshalling yards in tools and analysis methods to better predicted future traffic flows and network characteristics, thereby strengthening the Swedish Transport Administration's ability to evaluate and prioritize investment decisions in and around marshalling yards.