National Transport Library Research Database

Bedömning och analys av innovationsbehov och innovationsstrategier: Etapp 2 (Assessment and Analysis of Innovation Needs and Innovation Strategies: phase 2)

  • Eriksson, Per Erik
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-10-01 -- 2027-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/73665
Subject(s): Abstract: Detta projekt omfattar Etapp 2 av ett forskningsprojekt, där Etapp 1 har genomförts och slutrapporterats till Trafikverket i mars 2023. Syftet med Etapp 1 var att skapa forskningsbaserad kunskap om begreppet innovation och dess olika dimensioner, vilket utgör en förutsättning för att olika innovationsbehov ska kunna analyseras på ett mer systematiskt sätt inom den projektbaserade samhällsbyggnadssektorn. Några viktiga resultat från Etapp 1 var att det behövs en mer systematisk implementering och spridning av innovationer från enskilda affärsprojekt, mer radikal innovation och dedikerade innovationsprojekt för att nå viktiga hållbarhetsmål samt ett större fokus på innovationsbehov i tidiga planeringsskeden som även involverar leverantörerna, detta för att kunna arbeta mer proaktivt med innovation tillsammans med viktiga marknader. Etapp 1 fokuserade således dels på att öka kunskapen om hur en offentlig beställare ska kunna identifiera och analysera innovationsbehov, d.v.s. ”problem”, som behöver adresseras, dels identifierades ett stort behov av att utveckla beslutsstöd, som inkluderar arbetssätt och rutiner, för att kunna arbeta mer proaktivt och därmed mer strategiskt och systematisk med innovation. Etapp 2 kommer att fokusera på potentiella ”lösningar” till identifierade ”problem” (d.v.s. innovationsbehov), genom att studera så kallade innovationsstrategier som kan implementeras för att hantera innovationsbehoven. Exempelvis är olika typer av upphandlingar en sådan strategi, där kontraktsformer och betydelsen av regelverk är en del av att fånga ”helhetsbilden”. Etapp 2 (3 år och 9 mån) är indelad i två arbetspaket som överlappar varandra med 3 mån. Arbetspaket 1 (36 mån) består av en multipel fallstudie av pågående projekt av flera olika typer och karaktär. Datainsamlingen inom fallstudierna består främst av intervjuer med respondenter som representerar beställaren (Trafikverket) och viktiga leverantörer. Arbetspaket 1 kommer fokusera på att studera hur beställaren kan öka leverantörers möjligheter och drivkrafter att innovera i enlighet med olika innovationsbehov, i syfte att kunna stödja beställaren i utformning och implementering av olika innovationsstrategier. En workshop kommer också att hållas i varje fallstudieprojekt för att diskutera innovationsarbetet inom respektive projekt utifrån det preliminära ramverket som utvecklades i Etapp 1. Intervjuer och workshops ligger sedan till grund för vidareutveckling av det preliminära ramverket till ett för beställare praktiskt användbart beslutsstöd. Arbetspaket 2 (12 mån) består av en serie workshops med representanter från Trafikverket, andra myndigheter och beställare samt viktiga leverantörer. Workshops ligger till grund för utveckling av ett praktiskt användbart beslutsstöd (inkl. arbetssätt och rutiner) som ska kunna användas av offentliga beställare för att identifiera och analysera sina innovationsbehov samt utforma lämpliga innovationsstrategier (inkl. upphandlingsstrategier) för att uppfylla de identifierande innovationsbehoven.Abstract: This application covers Stage 2 of a research project, where Stage 1 has been completed and reported in March 2023. Stage 1 focused on increasing knowledge of how a public client can identify and analyze innovation needs, i.e. "problems" that need to be addressed. Stage 2 will focus on studying potential "solutions" to identified "problems", by studying innovation strategies that can be implemented to address the innovation needs, for example different types of procurement strategies. Stage 2 (3 years and 9 months) is divided into two work packages that overlap by 3 months. Work package 1 (3 years) consists of a multiple case study of ongoing projects of several different types. The data collection within the case studies mainly consists of interviews with respondents who represent the client (Trafikverket) and important suppliers. Work package 1 will focus on studying how the client can increase suppliers' opportunities and incentives to innovate in accordance with different innovation needs. A workshop will also be held in each case study project to discuss the innovation work within each project based on the preliminary framework that was developed in Stage 1. Interviews and workshops then form the basis for further development of the preliminary framework. Work package 2 (1 year) consists of a series of workshops with representatives from Trafikverket and important suppliers. Workshops form the basis for developing routines and a practically useful decision support template, which can be used by public clients to identify and analyze their innovation needs and design appropriate innovation strategies (e.g., procurement strategies) to fulfil the innovation needs. Through the workshops, the research group supports the working group within Trafikverket which is proposed to be tasked with developing routines and a practically useful decision support template, for the analysis of innovation needs and the design of suitable innovation strategies. The research results are expected to facilitate the development of more systematic work methods and processes for innovation work, which are critical for promoting a client's innovation ability. This is because the practically useful decision support template can help clients create and utilize market mechanisms to promote innovation.
Item type: