Abstract: Projektet syftar till att forska kring fullt automatiserad flygledning av En-Route trafik (undervägstrafik) och studera konsekvenserna av detta på människans roll och hela det funktionella systemets egenskaper. Utvecklingen i samhället går mot att nyttiggöra högre nivåer av automatisering och digitalisering och kommer att accelereras av nya möjligheter inom artificiell intelligens (AI). I slutet av automationstrappan skymtar fullt autonoma system som inhämtar information, analyserar och tar beslut utan mänsklig inverkan. Varje autonomt system verkar däremot inom satta gränser för dess autonomi och det är viktigt att ta in alla aspekter av ett system som förväntas vara fullt autonomt. Exempel på frågeställningar som ännu inte är besvarade inom flygtrafikledningen är hur människans roll ser ut i ett funktionellt system där många av dagens uppgifter istället genomförs av algoritmer men människan fortfarande har det övergripande ansvaret? Vad blir ett "normalfall" i ett autonomt system och hur påverkar faktorer som driftsäkerhet, tillgänglighet och säkerhet valet av automatiserade uppgifter? Vilka nyttor skulle fullt autonoma algoritmer kunna ge i ett funktionellt system där människan fortfarande bär huvudansvaret?Abstract: The project aims to study fully automated air traffic control of En-Route traffic and study the consequences of this on the human roll and the entire functional system characteristics. The development in society is moving towards making use of higher levels of automation and digitization and will be accelerated by new possibilities in artificial intelligence (AI). At the end of the automation ladder glimpses fully autonomous systems that gather information, analyze and make decisions without human intervention. However, every autonomous system operates within set limits of its autonomy and it is important to consider all aspects of a system that is expected to be fully autonomous. Examples of questions that have not yet been answered in air traffic control are what does the human role look like in a functional system where many of today's tasks are performed by algorithms but humans still have the overall responsibility? What will be a "normal case" in an autonomous system and how do factors such as reliability, availability and security affect the choice of automated tasks? What benefits could fully autonomous algorithms provide in a functional system where humans still bear the main responsibility?