National Transport Library Research Database

Det förändrade klimatets påverkan på flygfält

  • Nordin, Lina
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-09-30 -- 2025-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/33479
Subject(s): Abstract: Klimatets förändring under de senaste decennierna har bland annat påverkat samhällskritisk infrastruktur genom översvämningar, bortspolade vägtrummor och översvämmade källare. Men det förändrade klimatet medför även andra minde synliga effekter på våra belagda ytor. VTI har arbetat med vägens klimatanpassning sedan 2012 (bl.a. Arvidsson et al, 2012, Andersson Sköld et al, 2019, Mourad et al. 2022). Olika studier har visat att beläggningsskador uppstår efter extrema temperaturer, och ökade nederbördsmängder. Varmare höstar och vintrar, med mer nederbörd medför att vägens undergrund vattenfylls, vilket kan ge samma effekter som vid tjällossning, med minskad bärighet som följd. Men det är inte enbart det uppenbara vattnet som påverkar belagda ytor utan även ökade så kallade nollgenomgångar, där temperaturen varierar runt nollan under längre perioder, vilka ger skador i vägkonstruktionen. Liknande problem kan uppstå på flygfält. Samtidigt är det svårt att kunna förutspå vilken beredskap som krävs när vintrarna blir kortare men kanske istället blir mer snörika, och nederbörden mer intensiv.Abstract: Climate change has in the recent decade affected critical infrastructure such as roads, railways and buildings through floods, washed away road culverts and flooded basements. The changing climate also effect the paved surfaces with other, less visible impacts. VTI has been working with the road's climate adaptation since 2012 (among others Arvidsson et al, 2012, Andersson Sköld et al, 2019, Mourad et al. 2022). Various studies have shown that pavement damage occurs after extreme temperatures, and increased amounts of precipitation. Warmer autumns and winters, with more precipitation, means that the subsoil of the road fills up with water, which can have the same effects on the road construction as thawing, with reduced load-bearing capacity as a result. But it is not only the obvious water that affects paved surfaces, increased so-called zero crossings, where the temperature varies around zero for longer periods, could also cause damage to the road construction. Similar problems can arise at airports. At the same time, it is difficult to predict what preventive actions that are required when the winters become shorter but potentially with more snow and more intense precipitation.
Item type: