Abstract: Projektet studerar hur framtidens flygplatsinfrastruktur kan utformas för att möta kravbilden från framtida flyg- och framdrivningsteknologi. Projektet avgränsas till att fokusera på koncept för laddning av batteridrivna elflygplan. Då det i dagsläget råder stora osäkerheter kring den tekniska, operationella och affärsmässiga utvecklingen av elflyg så är design för flexibilitet i flygplatsinfrastrukturen önskvärt. En specifik lösning som kommer studeras utgörs av ett stationärt energilager i kombination med ett automatiserat fordon. Fordonet hämtar automatiskt ett eller flera batterier vid energilagret, transporterar till flygplanets position varvid flygplanet snabbladdas med kabel från fordonet. Konceptet innebär flexibilitet i placering av både energilager och uppställningsplats för elflygplan. Även problematik kring påverkan på det lokala elnätet kan komma att mitigeras avsevärt då energilagret laddas i lämplig långsammare takt. Flexibiliteten kan även skapa möjligheter att mitigera ev. EMI/EMC-problematik (Electro Magnetic Interference/Compatibility). Vidare kan energilagret komma att bli en resurs för både flygplatsen och elnätet.Abstract: The project studies how airport infrastructure could be designed in order to meet the requirements of future aviation and future propulsion technologies. The project focuses on concepts for the charging of battery-powered electric aircrafts. As there are currently major uncertainties regarding the technical, operational and business developments in electric aviation, it is desirable to design for a flexibility in the airport infrastructure. A specific solution that will be studied in this project consists of stationary energy storage in combination with an automated vehicle. This vehicle will automatically collect and transport one or more batteries from the energy storage to the aircrafts position, whereby it will fast charge the aircraft via cable. This concept provides flexibility in both the placement of the energy storage and the placement of the electric aircrafts. Problems related to the impact of the charging on the local electricity grid can be significantly mitigated when the energy storage batteries are charged at a suitable slower rate. This creates also opportunities to mitigate possible Electro Magnetic Interference / Compatibility (EMC) issues. Furthermore, the energy storage can become a resource for both the airport and the electricity grid.