National Transport Library Research Database

Simulering av Agenter för distansarbete I Dynamisk schemaläggningsmodell (SAID) (Simulation Agents for Distance Working in a Dynamic sceduling model (SAID))

  • Wang, Qian
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-10-01 -- 2025-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/32962
Subject(s): Abstract: Användningen av information- och kommunikationsteknik (ICT) har ökat, vilket har lett till en ökning av teleaktiviteter såsom distansarbete, utbildning, shopping och socialisering. Covid-19 har medfört en stor ökning av distansarbete och olika hybridformer har blivit mer vanliga och acceptabla även efter pandemin. Detta har resulterat i förändringar i resvanor och reseefterfrågan, med möjlighet att minska arbetsrelaterat resande men också ökat icke-arbetsrelaterat resande. Transportefterfrågemodellen Sampers har inte tagit hänsyn till några distansaktiviteter. Tidigare studier har fokuserat på frekvensen av telekommunikation och dess påverkan på resandet, men det komplexa samspelet mellan val av aktivitetstid är inte lika väl undersökt. Syftet med detta forskningsprojekt är att tillhandahålla beslutsunderlag, särskilt vid formulering av politik relaterad till fjärrverksamhet. Den aktivitetsbaserade modellen Scaper har valts som den mest lämpliga metoden för att analysera påverkan av teleaktiviteter på resvanor, aktivitetsmönster och markanvändning.Abstract: The widespread adoption of information and communication technologies (ICT) has led to a rise in teleactivities such as remote work, education, shopping, and socializing. This has resulted in changes to travel behavior and decision making, with the potential to reduce work-related travel but also increase non-work-related travel. The transport demand model Sampers has yet to incorporate remote activities. Previous studies have focused on the frequency of telecommuting1 and its impact on travel, but the complex interplay between activity time allocation choices remains under-researched. The purpose of this research project is to provide a basis for evidence-based decision-making, especially in the formulation of policies related to remote activities. The activity-based model Scaper is chosen as the most suitable method for analyzing the impact of teleactivities on travel behavior, activity patterns, and land use.
Item type: