National Transport Library Research Database

Förstudie: Incitamentssystem för kvalitetsutveckling i offentliga affärer (Incentive framework for enhancing quality in public procurement - a pilot)

  • Bergman, Mats
  • Södertörns högskola, Universitet eller högskola, 202100-4896
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-09-01 -- 2025-02-28 Registration number:
  • Trafikverket 2023/33487
Subject(s): Abstract: I offentlig upphandling beaktas såväl kostnader (pris) som kvalitet vid tilldelning av kontrakt. Hur dessa faktorer bedöms och vilka kvalitativa egenskaper som beaktas kan få betydelse för leveransens genomförande. Modeller för val av leverantör och uppföljning har påverkanspotential på produktivitet i upphandlingsprocessens alla delar med bäring på hållbar utveckling (exempelvis miljö och klimat) och innovation. Det regelverk som omger offentlig upphandling ställer, av goda skäl, krav på transparens, likabehandling, förutsägbarhet, öppenhet och proportionalitet. Ett problem är dock att principerna gör det svårare att ta hänsyn till kvalitet som är svår att på förhand beskriva och mäta – det som brukar kallas icke verifierbar kvalitet. På marknader med privata inköp är det ofta möjligheten att ta hänsyn till hur leverantörer agerat tidigare – via ryktesmekanismen - som kvaliteten kan upprätthållas när den är svår att mäta. Nationalekonomisk forskning pekar på att ryktesmekanismer och lojalitet kanske är de bästa instrumenten för att hantera icke verifierbar kvalitet. Tidigare, teoretisk forskning visar att om detta vore möjligt också i offentlig upphandling skulle effektiviteten kunna öka (se TG0-ansökan). Den här förstudien och kommande förslag till huvudprojekt behandlar just frågan om hur den offentliga affären genom incitamentsmekanismer kan utvecklas på ett sätt som gör det möjligt att stärka seriösa leverantörers intresse för densamma, bidra till sund konkurrens, öka innovationstakten och stärka kvalitetsfokus – givet de legala begränsningarna enligt ovan och med särskilt fokus på kontrakt med svårmätbara kvalitetsdimensioner. Ryktesmekanismer är av legala skäl inte direkt tillämpbara i offentlig upphandling, men kanske kan rankning/ratingsystem vara ett bra och nästan likvärdigt alternativ? Huvudprojektet kommer dock att ha en bredare ansats när det gäller möjliga incitamentsmekanismer för icke verifierbar kvalitet. Det tar avstamp i de fördjupade insikter i Trafikverkets verksamhet som förstudien förväntas ge. Föreliggande förstudie och huvudprojekt baseras i huvudsak på Trafikverkets pilotprojekt – UppLev - där en strukturerad ryktesmekanism vid upphandling av leverantörer använts.Abstract: In public procurement, supplier selection is normally based on a combination of cost (price) and quality. How these factors are assessed, and which qualitative characteristics are considered can have implications for the delivery. Models for supplier selection and follow-up have the potential to influence productivity in all parts of the procurement process with a focus on sustainable development (e.g., environment and climate). The regulations surrounding public procurement require transparency, equal treatment, predictability, openness, and proportionality for good reasons. However, a problem arises when these principles make it more difficult to consider quality that is difficult to describe and measure in advance - what is commonly referred to as non-verifiable quality. In markets with private purchases, the ability to consider how suppliers have acted in the past - through reputation mechanisms - is often the means by which quality can be maintained when quality is difficult to measure and verify. Economic research indicates that reputation mechanisms and loyalty schemes may be the best instruments for managing non-verifiable quality. Previous theoretical research shows that if this were possible in public procurement as well, efficiency could increase. This pilot study and the upcoming proposal for a main project address the issue of how the public business can be developed through incentive mechanisms, in order to strengthen the interest of serious suppliers, contribute to fair competition, stimulate innovation, and enhance quality focus - given the legal limitations mentioned above and with a special focus on contracts with difficult-to-measure quality dimensions. For legal reasons, reputation mechanisms are not directly applicable in public procurement, but ranking/rating systems may be a good and almost equivalent alternative. However, the main project will have a broader approach regarding possible incentive mechanisms for non-verifiable quality and for example, include private-public partnerships. This pre-study and the main project are based on the Swedish Transport Administration's pilot project - UppLev - where a structured rumour mechanism was used.
Item type: