National Transport Library Research Database

Metodik för att förfina prediktering av stomljud (Methodology for refining prediction of ground bourne noise)

  • Höstmad, Patrik
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-08-01 -- 2025-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2022/108244
Subject(s): Abstract: Inom det av Trafikverket finansierade projektet "Utveckling av projekteringsmetodik för stomljud i väg- och järnvägsprojekt" har en projekteringsmetodik för stomljud utvecklats. Projektet har drivits inom ramen för en doktorandtjänst och har slutrapporterats i juni 2023. Licentiatpresentation är planerad till september 2023. I projektet har behov av vidareutveckling för fler relevanta fall och ökad precision identifierats. Projektet i aktuell ansökan syftar till att fortsatt inom ramen för doktorandtjänsten vidareutveckla metodiken och modellen bland annat avseende att göra justeringar utifrån remissvar, att inkludera ballastfria spår och stomljudsdämpande åtgärder, att hantera variationerna i kopplingen mellan berg och byggnader samt att utveckla rekommenderad metodik för mätningar under byggskedet för att nå ökad precision i predikteringen.Abstract: Trafikverkets Within the project "Development of methodology for ground-borne noise in road and railway projects" funded by the Swedish Transport Administration, a design methodology for ground-borne noise has been developed. The project has been run within the framework of a doctoral position and has been end reported in June 2023. A licentiate presentation is planned for September 2023. In the project, the need for further development for more relevant cases and increased precision has been identified. The project in the current application aims to continue within the framework of the doctoral position to further develop the methodology and the model, for instance making adjustments based on feedback, include ballast-free tracks and structural sound dampening measures, manage the variations in the connection between rocks and buildings and develop a recommended methodology for measurements under the construction stage to achieve increased precision in the prediction.
Item type: