National Transport Library Research Database

BeFo 519 - Sprutbetongbågar – en praktikfallsstudie (BeFo 519 - Shotcrete arches – a case study review)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-09-01 -- 2024-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/92382
Subject(s): Abstract: När bergets bärförmåga är otillräcklig, på grund av bergmassans kvalitet i kombination med geometrier och lastförutsättningar, måste en anpassad och omfattande förstärkningslösning utformas. Denna anpassade förstärkning kan utgöras av sprutbetongbågar. Vid dimensionering av sprutbetongbågar finns idag inga tydliga sammanställda råd, beräkningssätt eller anvisningar trots att drivning genom komplexa passager innebär en stor kostnad. Projekteringen utförs därmed med olika metodik vid varje nytt tillfälle. Baserat på tidigare utförda samt pågående projekt ska exempel på framtagen teknisk lösning av förstärkning med sprutbetongbågar sammanställas. Information från utförd projektering och praktikfall samlas in för att följa upp och jämföra den framtagna tekniska lösningen med faktiskt utförande i byggfas. Insamlingen sker via litteraturstudie och platsbesök med intervjuer. Fokuset kommer vara på svenska projekt men även internationella praktikfall kommer inkluderas. Projektets mål är att öka kunskapen om dimensionering av sprutbetongbågar. Studien sammanställs i en skriftlig rapport. Resultatet kan användas som underlag för att bedöma behov av fortsatt studie av funktion och verkningssätt av bågar kopplat till uppföljning, mätning och verifiering av den tekniska lösningen i byggskede.Abstract: Rock mass strength capacity is exceeded due to a combination of rock quality, tunnel geometry, and external loads. The customized reinforcement can be in the form of shotcrete arches. However, there are no clear descriptions, nor stringent guidelines for the design of shotcrete arches despite the large cost of excavation through weak rock masses. The design is therefore often performed with different methodologies for each new case. In this project, examples of design procedures and experiences from support with shotcrete arches will be collected and summarized, based on previous and ongoing projects. Information from the design and building phase are compiled in order to compare the designed technical solution with actual performance. The compilation of data will be through literature review and site visits combined with interviews. The focus is on Swedish projects, but international cases will also be included. The aim of the project is to increase the knowledge of design of shotcrete arches. The study will be presented in a written report. The result will form a basis for continued studies of the function, effect and loading of shotcrete arches linked to follow up, measurements and verification of the technical design solution in the building phase.
Item type: