National Transport Library Research Database

Utveckling av riktlinjer för bedömning av tung trafiks skadeverkan på vägöverbyggnad (Development of new guidelines for heavy traffic influence and deterioration of a pavement)

  • Birgisson, Björn
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Vägverket ; 2008-05-31 -- 2014-05-31 ; 5180000 kronorRegistration number:
  • Vägverket AL90 B 2008:9632
Subject(s): Online resources: Abstract: En nyckel till att på ett korrekt sätt designa en vägöverbyggnad ligger i att man har en korrekt representation av de laster som konmmer att belasta vägen. Historiskt har man använt en omräkning, eller schablonisering, av den tunga trafiken till begreppet ekvivalent antal standardaxlar. Detta har fungerat under en ganska lång tid men nu har både lastbilskonstruktioner och däckkonstruktioner förändrats på ett sådant sätt att standardaxeln blir ett alldeles för trubbigt instrument. ett sätt att avhjälpa detta är att använda ett så kallat lastspektrum i beräkningarna istället. Detta lastspektrum kan på ett bättre sätt representera trafiken eftersom det här i även kan ingå olika typer av däck, hastighetsmixer etc. En del grunddata finns att hämta från Bridge-Wim mätningar genomförda under 2004 - 2008 Resultatet av detta projekt kommer att bli rekommenderade lastspektra för sverige med förbättrade nedbrytningskriterier. Det kommer att bli möjligt at på ett bättre sätt beräkna/bedöma återstående livslängd på konstruktioner.Abstract: A key to a correct approach to pavement design lies in the loads that are applied in the design phase. The ESAL is an old and rather blunt tool to represent the loads. A new approach is to implement loads spectras to represent the traffic loads. It is easier to represent more details in load spectras and they can easily be made to include various datails such as tires, speedvariations etc. There is some data to be found in the Bridge Weigh in Motion data set that SRA has generated since 2004. The results of this project will include: recommended load spectras for Sweden. An embryo to a new deteriorqation criteria. It will greatly improve our ability to calaculate performance and life span on various pavements.
Item type: