VTI National Transport Research Database

Performance and Manoeuvring Safety for Wind Driven Commercial Ships (PerMan)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-08-01 -- 2029-07-31 Registration number:
  • Trafikverket 2022/102574
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att öka kunskapsnivån och förbättra metodiken för multi-rig-system på kommersiella fartyg utrustade med vindframdrivning. I nästa led leder detta till säkrare system med högre effektivitet. Att säkerhetskraven för vindpropulsorsystem måste vara hög är närmast självklart och tidigare studier har visat att kraven på effektivitet likaså är mycket höga för att dessa system skall kunna konkurrera med andra framdrivningssystem. Projektet syftar till att öka chanserna till framgångsrika installationer på såväl befintliga fartyg som konverteras samt nybyggnationer. Resultaten skall publiceras i public-domain och kommuniceras för maximal spridning. Projektet bedrivs med en mix av experimentell, numerisk och analytisk metodik i simuleringsmiljö, vindtunnel samt till sjöss.Abstract: The project will contribute to the knowledgebase and state of the art methodologies for multi-wing-trimming of sail propulsion systems on wind-assisted commercial cargo ships. As a consequence, this knowledge will lead to safer systems with higher efficiency. Apart from the obvious fact that safety at sea is non-negotiable, earlier studies in the field shows that to be competitive, the wind propulsion system needs to have a very high efficiency. The project aims at increasing the chances of successful installations of multi-rig propulsion systems both through retrofitting existing ships as well as new designs. The results will be disseminated both through academic publication but also as much as possible in public-domain media. The methodologies used in the project are a mix of experimental, numerical and analytical to generate validation through e.g. wind tunnel experiments and in free sailing models at sea.
Item type: