National Transport Library Research Database

Innovation och tjänstedesign i det nya samverkanlandskapet (Innovation and service design in the new collaboration landscape)

  • Johnson, Mikael
  • Karlstads universitet, Universitet eller högskola, 202100-3120
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-09-01 -- 2025-08-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/33435
Subject(s): Abstract: Föreliggande projekt bygger vidare på det arbete som initierades i förstudien med samma titel och som slutrapporterades i Förstudie: Innovation och tjänstedesign i det nya samverkanslandskapet (TRV 2021/127009). Det övergripande syftet är att, med fokus på nytta för hela transportsystemet, utveckla, vidareutveckla och pröva nya och etablerade metoder, verktyg och arbetssätt utifrån en tjänstelogik och som är anpassade för kontexter där innovation sker i samverkan. Det mer långsiktiga syftet är att stärka innovationsförmågan i hela transportsektorn. Open Innovation (öppen innovation/innovation i värdenätverk) (Vanhaverbeke och Coodt, 2006) har länge använts inom forskning och managementsammanhang, t ex kopplat till området Service Ecosystems (Vargo och Akaka 2017). Trots det ökande intresset finns det fortfarande relativt begränsad publicerad forskning och praktiska råd kring Open Innovation Management, inte minst rörande hur innovation i samverkan ska organiseras och bedrivas. Målen för forskningsprojektet är: - Stärkt kunskap om open innovation management som tar utgångspunkt i en tjänstelogik. - Ökad kunskap om intra- och interorganisatorisk samverkan som tar utgångspunkt i en tjänstelogik. - Stärka transportsystemets innovationsförmåga. - Stärka transportsystemets aktörers förmåga att samverka, såväl med varandra som internt. - Kunskapsdelning och erfarenhetsåterföring om innovationssamverkan och tjänstedesign mellan involverade aktörer samt genom vetenskaplig publicering. Projektet, som vilar på en aktionsforskningsansats, genomförs i huvudsak genom två parallella, men ändå tätt sammankopplade, delprocesser. Den första delprocessen handlar om att följa och stödja ett antal skarpa utvecklingsprojekt. Under förstudien har forskare tillsammans med Torbjörn Bengtsson (sponsor/handläggare) identifierat 11 innovation- och verksamhetsutvecklingsprojekt som kan knytas till projektet. Merparten av dessa projekt är knutna till Trafikverkets arbete med tjänsteportfölj och tjänsteutveckling - och därför blir utsedda tjänsteledare en viktig målgrupp/samarbetspartner i projektet. Ambitionen är att dessa ska utvecklas i sina roller genom att de erbjuds aktiv coachning inom pågående förändringsprojekt och att deras innovations- och tjänstedesignkunskaper stärks inom ramen för ett kompetensnätverk. Den andra delprocessen består av ett skräddarsytt utbildnings- och erfarenhetsutbytesprogram om innovation och tjänstedesign för tjänsteledarna i Trafikverket (totalt 8-10 workshops). Under dessa nätverksträffar vidareutvecklas och prövas tjänstebaserade metoder, verktyg och arbetssätt som är anpassade för kontexter där innovation sker i samverkan. Det detaljerade innehållet för programmet bestäms tillsammans med deltagarna utifrån vad som behövs i utvecklingsprojekten men en stor vikt kommer att läggas vid gemensam reflektion och lärande. Ambitionen är också att nätverket på olika sätt kan leva vidare och att deltagarna kan fortsätta använda varandra som stöd när de tar sig an nya utvecklingsprojekt efter att FoI-projektet är avslutat. Genomförare av huvudstudien är Centrum för tjänsteforskning, Karlstads universitet.Abstract: The present project builds on the work that was initiated in the preliminary study with the same title and which was reported in Preliminary study: Innovation and service design in the new collaboration landscape (TRV 2021/127009). The overall aim is to, with a focus on benefits for the entire transport system, develop further improve and test new and established methods, tools and working practices based on a service logic and which are adapted to contexts where innovation takes place in collaboration with others. The long-term aim is to strengthen the capacity for innovation in the entire transport sector. Open Innovation/innovation in value networks (Vanhaverbeke and Coodt, 2006) has long been used in research and management contexts, e.g. linked to the research on Service Ecosystems (Vargo and Akaka 2017). Despite the increasing interest, there is still relatively limited published research and practical advice regarding Open Innovation Management, not least regarding how innovation in collaboration should be organized and conducted. The goals of the research project are: - Strengthened knowledge of open innovation management which is based on a service logic. - Increased knowledge of intra- and inter-organizational collaboration that takes as its starting point a service logic. - Strengthen the innovative capacity of the transport system. - Strengthen the transport system's actors' ability to cooperate, both with each other and internally. - Knowledge sharing and feedback on innovation collaboration and service design between involved actors and through scientific publication. The project, which rests on an action research approach, is mainly carried out through two parallel, but still closely connected, sub-processes. The first sub-process is about following and supporting a number of sharp development projects. During the preliminary study, researchers together with Torbjörn Bengtsson (sponsor/manager) have identified 11 innovation and business development projects that can be linked to the present project. The majority of these projects are linked to the Swedish Transport Administration's work with service portfolio and service development - and therefore appointed service managers become an important target group/cooperation partner in the project. The ambition is that these should develop in their roles by being offered active coaching within ongoing change projects and that their innovation and service design skills are strengthened within the framework of a competence network. The second sub-process consists of a tailored training and experience exchange program on innovation and service design for the service managers in the Swedish Transport Administration (a total of 8-10 workshops). During these network meetings, service-based methods, tools and working methods that are adapted to contexts where innovation takes place in collaboration are further developed and tested. The detailed content of the program is determined together with the participants based on what is needed in the development projects, but a great emphasis will be placed on joint reflection and learning. The ambition is also that the network can live on in different ways and that the participants can continue to use each other as support when they take on new development projects after the FoI project is completed. The main study is carried out by the Center for Service Research, Karlstad University.
Item type: