National Transport Library Research Database

Datainsamling av klimatvariabler i vägar för kalibrering och validering av numerisk beräkningsmetod (Collection of klimat variable data in road for calibration and validation of numerical calculation method)

  • Erlingsson, Sigurdur
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-07-01 -- 2026-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/76359
Subject(s): Abstract: I tidigare BVFF projekt har det samlat klimatdata från tre testvägar, dvs. längs E45 vid Svappavaara, på väg Lv373 och Lv515 vid Långträsk samt på Ullevileden i Linköping. Klimatdatan som har samlats in är lufttemperatur, beläggningstemperatur, temperatur i obunden del av konstruktionen ner till 2 m djup (tjälstav) samt fukt (vattenkvot) från fuktstav. Den insamlade informationen har använts för att kalibrera/validera temperaturberäkningar i en ny värmeldningsmodell som ingår i beräkningsverktyget ERAPave PP. Av lite olika anledningar har datainsamlingen upphört (bilbatterier har inte förnyats eller byts ut, solcell har stulits, åska …). Syftet med detta projekt är att i) inventera tillståndet av klimatsensorerna, ii) få i gång den instrumentering som är opererbar och iii) ersätta trasig/förstörd instrumentering med nya sensorer, iv) se till att hålla insamlingen i drift i minst ett åt men gärna i tre år. Insamlad data kommer att användas för vidare kalibrering av temperaturberäkningar med ERAPave PP och för validering av en ny fuktkvotsmodell som har för syfte att beräkna fukt i olika lager i konstruktionen. Den nya fuktmodellen skall också ingå i ERAPave PP och ligga till grund för uppdatering av styvhetsegenskaper samt permanenta deformationsegenskaper i alla obundna material (obundet bärlager, förstärkningslager samt undergrund) i beräkningar av tillståndsändringar.Abstract: Relevant climate data for pavements has been gathered in previous BVFF funded projects, that is along road E45 at Svappavaara, at road Lv373 and Lv515 at Långträsk and at Ullevileden in Linköping. The data that has been gathered is air temperature, AC layers temperatures (at up to three depths), temperatures in unbound layers (at 5 cm intervals down to 2 m depth) (frost rod) and moisture content at few depths (moisture rod). This data has now been used to calibrate/validate temperature predictions in a new heat transfer module that has been developed and is included in the pavement design and performance prediction software ERAPave PP. Unfortunately due to different reasons has the data collection been terminated (car batteries have not been renewed, solar cells have been stolen, thunders …). The objectives of this project is to: i) estimate the conditions of climate sensors by inventory, ii) get the intact sensors in operation, iii) replace broken or destroyed sensors with new sensors, iv) operate the data collection for at least one year but hopefully three years. Collected data will be used for further calibration of temperature predictions with ERAPave PP and for validation of the new moisture prediction model that will be developed for updating stiffness parameters and permanent deformation developments in the ERAPave PP software.
Item type: