Abstract: Det finns ett växande behov av att i storstäderna minska utsläpp och störningar från transportsektorn. För att göra transporter in till städer mer hållbara undersöks i detta projekt hur planering av urbana godslogistikhubbar kan utvecklas för att möjliggöra en överflyttning av gods från väg till järnväg. Politiska beslut som kan innebära betydande offentliga investeringar kräver väl förberedda utvecklingskoncept och processer. Denna utmaning hanteras av projektet genom att utveckla planeringsverktyg som gör det möjligt för stads- och transportplanerare att välja lämpliga områden för placering av kombiterminaler och främja deras revitalisering. I projektet studeras dels de planeringsmässiga förutsättningarna för urbana godslogistikhubbar och dels de affärsmässiga förutsättningarna. Två verktyg, ett med fokus på genomförbarhet och fysisk planering och ett med fokus på utformning av stadsnära kombiterminaler, ska resultera av projektet. Verktyget med fokus på genomförbarhet kommer att ge stadsplanerare och transportplanerare en metod för att bedöma potentialen för en urban godslogistikhubb i ett visst område med hänsyn till aspekter såsom tillgänglig järnvägsinfrastruktur och marktillgång. Planeringsverktyget kommer att förse stads- och transportplanerare med en processmodell som identifierar möjliga samt avgörande utvecklingsvägar såväl som ge rekommendationer om hur dessa ska hanteras och genomföras. Denna ansökan utgör en delmängd av ett Interreg Baltic Sea Region-projekt som har godkänts och utgör ett samarbete mellan Stockholm, Berlin, Warszawa och övre Schlesien. Stockholmsregionen kommer att representeras av Stockholms stad, Trafikverket, Lindholmen Science Park AB (LSP) och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).Abstract: There is a growing need to reduce carbon dioxide emissions in the transport sector. In order to make transport into cities more sustainable, this project examines how the planning of urban freight logistics hubs can be improved to enable the movement of freight from road to rail. Political decisions that can involve significant public investments require well-prepared development concepts and processes. This challenge is addressed by the project by developing a set of tools that enable urban and transport planners to select suitable areas for the location of intermodal terminals and promote their revitalization. In the project, two tools are developed, one with a focus on feasibility and one with a focus on planning for the development of near-city combi terminals. Both tools will be designed to be used in different cities with similar cases freight logistics hubs. The feasibility-focused tool will provide urban and transport planners with a method to assess the potential for an urban freight logistics hub in a given area, taking into account aspects such as available rail infrastructure and land availability. The planning tool will provide urban and transport planners with a process model that identifies possible development paths as well as critical steps and makes recommendations on how to manage them. The project is a collaboration between Stockholm, Berlin, Warsaw and Upper Silesia. The Stockholm region will be represented by the City of Stockholm, the Swedish Transport Administration, Lindholmen Science Park AB (LSP) and the Royal Institute of Technology (KTH).