Notes: Tidigare diarienummer 2023/32403. Previous registration number 2023/32403.Abstract: Hållbarheten hos bullerreducerande beläggningar är ett skäl till att undvika att använda denna typ av beläggning för kalla regioner som Sverige. En nyligen genomförd studie, utförd av sökanden, har visat potential för att ytterligare förbättra bullerreducerande beläggningar genom en metod som leder till ett bättre materialval och utvärdering. Dessutom har de senaste erfarenheterna i andra länder, såsom Schweiz, visat att genom att modifiera av befintliga bullerreducerande blandningar kan deras hållbarhet förbättras. Målet med denna studie är därför att hitta de bästa lösningarna för att förbättra kvaliteten på bullerreducerande beläggningar under svenska trafik- och miljöbelastningsförhållanden. Studien kommer att bestå av litteraturstudie samt laboratorieproduktion och testning. Litteraturstudien kommer att göra det möjligt att samla in information om framgångsrika erfarenheter av att modifiera porösaasfaltblandningar som leder till högre hållbarhet med små kompromisser med bullerreducerandeegenskaper. Utifrån denna genomgång kommer laboratoriedelen sedan fokusera på att hitta den bäst lämpade asfaltblandningen som uppfyller svenska trafikbelastningar och väderförhållanden. Dessutom övervägs underhållsprocessen för varje alternativ och deras påverkan på miljön kommer att beaktas. Därefter, bland de utvalda blandningsalternativen, kommer de med de mest effektiva livscykelkostnaderna att identifieras. Slutligen kommer det mest lovande alternativet med optimerad servicebarhet och kostnader att rekommenderas. Resultaten från denna studie förväntas ge riktlinjer för att ta fram en modifierad version av den bullerreducerande asfalten med högre hållbarhet för svenska vägar.Abstract: The durability of noise-reducing pavements is a reason to avoid using this type of pavement for cold regions such as Sweden. A recent study, conducted by the applicant, has shown the potential to further improve noise-reducing pavements through a method that leads to better material selection and evaluation. In addition, recent experiences in other countries, such as Switzerland, have shown that by making modification to the existing noise-reducing mixtures, their durability can be improved. Hence, the goal of this study is to find best solutions to improve quality of noise reducing pavements under Swedish traffic and environmental load conditions. The study will consist of literature study as well as laboratory production and testing. The literature study will make it possible to gather information about successful experiences in modifying porous asphalt mixtures leading to higher durability with little compromise in noise reduction properties. Next, the laboratory part will focus on finding the best suited asphalt mixture that meets Swedish traffic loads and weather conditions. Besides, the maintenance process for every alternative is also considered and their impacts on environment will be taken into account. Next, among the selected mixture alternatives, the ones with the most effective life cycle costs will be identified. Finally, the most promising alternative with optimized serviceability and costs will be recommended. The outputs of this study are expected to provide guidelines for producing a modified version of the noise-reducing asphalt with higher durability for Swedish roads.