National Transport Library Research Database

SVAR – Systematic Verification and Acceptance of Requirements

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-10-01 -- 2025-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2022/107782
Subject(s): Abstract: Trafikverket ansvarar för att planera, beställa och ta emot leveranser från leverantörer som hjälper att underhålla Sveriges infrastruktur. Trafikverket formulerar och kommunicerar krav till leverantören och fastställer acceptanskriterier för verifiering leverabler (t. ex. designdokument). Problem som projektet adresserar: Leverantörer ansvarar för verifiering av leverabler. Verifiering är svårt att utföra pga många tillsynskrav och andra externa regler som kan påverka leverabler. Som ett resultat, leverantören saknar objektivt medel att visa att alla krav är uppfyllda, vilket ökar Trafikverkets arbetsbelastning vid mottagande av leveranser. Syftet med projektet är att medutgångspunkt i ett tidigare projekt DCAT – 2020–2022 undersöka möjligheterna att automatisera efterlevnadskontroller (ACC) av digitala leveranser. Ett första steg blir att utveckla en mognadsmodell för att bedöma Trafikverkets förmåga att implementera ACC. Efter det, analyserar vi Trafikverkets myndighetskrav med fokus på deras verifierbarhet (i DCAT analyserade vi ett urval av krav och fann att inte alla är objektivt verifierbara). In den tredje delen av projektet, utvecklar vi ett verifieringsmetod-bibliotek, baserat på analys av verifierbara krav. I projektet DCAT identifierade vi en uppsättning av sju arketypiska verifieringstyper som vi avser att validera med analys av ett större urval av krav. Metod: BTH samarbetar med HOCHTIEF ViCon i projektet. HOCHTIEF ViCon har kunskap och erfarenhet inom konstruktionsdomänen och komplettera projektsledaren expertis inom kravteknik, verifiering och naturlig språkbehandling. Projektet följer Design Science forskningsmetod, där HOCHTIEF ViCon är en potentiell användare av ACC och Trafikverket är en uppdragsgivare som accepterar digitala tillgångar verifierade med ACC. Resultaten av projektet har potential att bidra till en effektivare verifieringsprocess hos Trafikverkets leverantörer. Även om vi antar att endast en mindre del av kraven kan verifieras automatiskt ger det en minskad arbetsbelastning och frigör tid att fokusera på tekniskt svåra krav. Acceptanstestning kan då också fokusera på aspekter som inte är automatiskt verifierbara, vilket minskar arbetsbelastningen på Trafikverket.Abstract: Trafikverket is responsible for planning, ordering and accepting deliverables from suppliers and maintaining Sweden’s infrastructure. As a client organization, in the planning phase they have the responsibility to communicate requirements to supplier and set the acceptance criteria for the the delivered assets, such as design documents. The verification of deliverables is the responsibility of suppliers. However, due to the large number of regulatory requirements and the extent of the deliverables, a complete verification is often not possible. The supplier has no objective mean to show that all requirements are fulfilled, which increases Trafikverkets workload whenaccepting deliverables. Following the results of the previous project DCAT – 2020–2022, we investigate means to automate compliance checks (ACC) of digital assets. First, we develop a maturity model to assess Trafikverkets capabilities to implement ACC. Second, we analyze Trafikverkets regulatory requirements w.r.t. their verifiability (in DCAT, we analyzed a sample of requirements and found that not all are objectively verifiable). Third, we develop a verification method library, based on the analysis of verifiable requirements. In project DCAT, we identified a set of seven archetypical verification types that we intend to validate with the analysis of a larger sample of requirements. Method: The project will be executed in collaboration with HOCHTIEF ViCon who have expertise in the construction domain and complement the PI’s expertise in requirements engineering, verification and natural language processing. We follow a Design Science approach, involving HOCHTIEF ViCon as a potential user of ACC and Trafikverket as the client who accepts digital assets verified with ACC. The results of the project have the potential to contribute to a more efficient verification process at suppliers. Even though we foresee that only a fraction of requirements can be automatically verified, this reduction in workload allows engineers to focus on technically difficult requirements. Acceptance testing can then also focus on aspects that are not automatically verifiable, reducing thereby also the workload at Trafikverket and increasing the confidence in the deliverable.
Item type: