National Transport Library Research Database

Metod för ökad noggrannhet på höjdvärden i NVDB (Method for increased accuracy on height values in NVDB)

  • Noreland, Daniel
  • Skogforsk Stiftelsen Skogsbrukets forskningsinstitut, Stiftelse, 817602-9786
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-06-01 -- 2025-01-31 Registration number:
  • Trafikverket 2022/107826
Subject(s): Abstract: Informationen i NVDB om vägars höjdvärden är idag av varierande kvalitet eller saknas helt. I de fall information finns saknas möjlighet att direkt avgöra dess kvalitet. De kvalitetskrav som idag ställs på höjdvärden är dessutom för låga för många tillämpningar med stor potential för energieffektivisering. Exempel på sådana tillämpningar är intelligenta farthållare för drivmedelsminimering, energi- och tidsberäkningar, energismarta vägval, nya tariffsystem för tunga vägtransporter samt kommande system för övervakning av fordonskondition. Skogforsk vill testa två metoder för att ta fram vägars höjdvärde med en noggrannhet på ett fåtal centimeter. Den ökade noggrannheten kommer att möjliggöra eller förbättra förutsättningarna för de ovan nämnda tillämpningarna, med positiva konsekvenser för transportplanering och energianvändning. Skogsbrukets rundvirkestransporter är en stor intressent i sammanhanget. Landets 1800 rundvirkesfordon står årligen för ett transportarbete på 8 Gtkm, vilket är en sjättedel av det totala godstransportarbetet på väg. Effektivisering av skogsbrukets vägtransporter har stort miljömässigt och ekonomiskt genomslag nationellt. Nyttan av det föreslagna projektet är dock inte begränsat till någon viss näring.Abstract: Road elevation data in NVDB is of varying quality. Also, where data is present it has no direct quality measure. Furthermore, today’s formal demand on accuracy is too low for many applications. Examples of the latter are intelligent systems for cruise control, models for energy and driving time use, route planning tools, new pricing models for heavy road transportations and systems for vehicle condition monitoring. The project aims to investigate two methods for determining road elevation with an accuracy of a few centimeters. The increased accuracy will enable and improve the conditions for the aforementioned applications, with positive implications for transport planning and energy use. Roundwood transportations is an important stakeholder in the context. Sweden’s 1800 timber transportation vehicles accounts for an annual transportation work of 8 Gtkm – a 6th of the country’s total road transportations. Increased energy efficiency of the forest sector is of high environmental and economical interest. The benefits of the proposed project are however not limited to the forest sector.
Item type: