Abstract: Vägdimensionering utförs med förväntning om att beläggningskonstruktionen kommer att fungera som planerat under den angivna dimensioneringsperioden. För detta inkluderar väg dimensioneringsverktyg kriterier för prestandagräns, livslängd och tillförlitlighetsnivå. Användningen av dessa kriterier kommer att tillåta väg dimensioneringsverktyg för att leverera beläggningar som är optimerade för faktorer som tekniska, säkerhet, ekonomi och miljö. Detta projekt syftar till att fastställa en metodik för utveckling av dimensionerings för vägdimensionering. Dessa kriterier kommer att implementeras i vägdimensioneringsverktyg till exempel ERAPave PP för att optimera beläggningar för nedbrytningar som utmattningssprickor och spårbildning. För detta ändamål kommer en omfattande studie av de dimensioneringskriterier som har integrerats i tidigare och befintliga väg dimensioneringsverktyg att genomföras. En jämförande studie av de olika dimensioneringskriterierna kommer att utföras för att identifiera och fastställa för- och nackdelar med varje metod.Abstract: Structural pavement design is performed with the expectation that the pavement structure will perform as planned during the specified design period. For this, pavement design procedures incorporate criteria on performance limit, design life and reliability level. The utilization of these criteria allows pavement design procedures to deliver pavements that are optimized for factors such as technical, safety, economic and environment. This project aims to establish a methodology for the development of failure criteria for pavement performance indicators. These criteria will be implemented in pavement design procedures such as ERAPave PP to optimize pavements for distresses such as fatigue cracking and rutting. For this purpose, a comprehensive study of the failure criteria that have been adopted in previous and current pavement design procedures will be performed. A comparative study of the different failure criteria will be performed to identify and establish the pros and cons of each method.