National Transport Library Research Database

BiG A2023-02 Utveckling av stoppkriterium vid vibrationsdrivning av stålspont (BiG A2023-02 Development of stoppdrivingcriteria of vibrodriven steel sheet piles)

  • Tudisco, Erika
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-09-01 -- 2026-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/61533
Subject(s): Abstract: Många bygg- och anläggningsprojekt kräver djupa schakt som i sin tur kräver stödkonstruktioner i de temporära skedena av projekten. Den vanligaste är vibrodriven stålspont som ofta är mest kostnadseffektiv. Metoden är dock så effektiv att man ibland inte inser att sponten håller på att förstöras genom att man exempelvis träffar på block, bottenmorän eller berg. Drivning av spont innebär därför risker som fördröjningar och merkostnader. Det finns idag inga tydliga riktlinjer gällande bedömning av driv- och stoppkriterier som entreprenör och beställare kan förhålla sig till. Detta kan försätta entreprenör och beställare i en ofruktbar dialog gällande bedömning och tillhörande reglering av uppkomna merkostnader. Projekt syftar till att genom modellering, simulering och experiment skapa en förståelse för när vibrodrivning är en lämplig metod. Att välja bort vibrodrivning när det inte är lämpligt kräver att man kan få en signal i form av acceleration eller töjning som indikerar att sponten kan förstöras. Det föreslagna projektet är tänkt som en fortsättning på tidigare arbeten som gett lovande resultat avseende möjligheten att hitta ett sådant kriterium. Projektet skall ge ett underlag för driv- och stoppkriterier i besvärliga jordlager som kan användas av både beställare och utförare. Resultaten skall också utgöra underlag för utveckling av en utrustning för att stoppa drivningen i tid. Resultaten i projektet skall fortlöpande förmedlas till branschen.Abstract: Many construction and civil engineering projects require deep shafts which in turn require support structures in the temporary stages of the projects. The most common is vibro-driven steel sheet piling, which is often the most cost-effective. However, the method is so effective that you sometimes do not realize that the rafters are being destroyed by, for example, hitting blocks, bottom moraines or rocks. The operation of stilts therefore involves risks such as delays and additional costs. There are currently no clear guidelines regarding the assessment of drive and stop criteria that contractors and clients can relate to. This can put the contractor and client in an unfruitful dialogue regarding the assessment and associated regulation of additional costs incurred. The project aims to, through modelling, simulation and experiments, create an understanding of when vibrodrive is a suitable method. Opting out of vibro-drive when it is not suitable requires being able to get a signal in the form of acceleration or strain that indicates that the sheet pile can be destroyed. The proposed project is intended as a continuation of previous work that gave promising results regarding the possibility of finding such a criterion. The project must provide a basis for driving and stopping criteria in difficult soil layers that can be used by both the client and the contractor. The results must also form the basis for the development of equipment to stop the drive in time. The results of the project must be continuously conveyed to the industry.
Item type: