National Transport Library Research Database

Förstudie av ”Ledsgård 2.0” – ett FoI-program för prognosmetodik av geodynamiska analyser (Prestudy "Ledsgård 2.0" – an FoI program for forecast methodology of geodynamic analyses)

  • Johansson, Jörgen
  • Norges Geotekniska Institut, avdelningen georisk och dynamik, Internationell organisation
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-09-11 -- 2024-02-23 Registration number:
  • Trafikverket 2023/61553
Subject(s): Abstract: I Trafikverks PM Analyser för stora järnvägsobjekt - brister och utvecklingsbehov, beskrivs utvecklingsbehovet som särskilt stort för stora järnvägsinvesteringar, på grund av att dessa dominerar budgeten för investeringar i den nationella planen. Så pekas förmågan att genomföra analyser kopplat till områden så som utformning och dimensionering av spåranläggningar ut som särskilt strategiskt viktiga. I syfte att Trafikverket skall besitta förmågan att utvärdera alternativ genom att vara kunskapsmässigt och organisatoriskt rustad att utvärdera den osäkerhet som finns, samt vilka antaganden och förutsättningar som ligger till grund för analys. Den önskade utvecklingen inom prognosmodellering samt kontinuerlig förbättring av regelverk och system ställer höga krav på att inblandade personer har rätt kompetens. Det är också viktigt att utvecklingen samordnas så att olika initiativ kan knytas ihop mot ett gemensamt mål och det är viktigt att satsningen är strategisk och långsiktig. Av den anledningen upprättar Trafikverket en årligt reviderad rapport; Inriktnings- och transport-infrastrukturplaneringen. Områden som pekas ut i rapport är; mät- och indata för analys och validering, metod- och modellutveckling både på kort och lång sikt av effekter, samt metodutveckling av transportsystemet. Syftet med den här förstudien är att möta behoven som pekats ut ovan genom att lägga grunden för etableringen av ett FoI-program inom geodynamik. Förstudien ska kartlägga utvecklingsbehov i området, möjliga ansatser som använts internationellt och behov av kompetensuppbyggnad. Förstudien ska utmynna i förslag på inriktning och omfattning för en utveckling av ett geodynamiskt FoI-program, både på lång och kort sikt. Ett geodynamiskt FoI-program har en rad möjliga nyttor för Trafikverket; -utveckling av prognosmetodik, bättre prognoser som leder till bättre inriktning av åtgärder enligt fyrstegsmodellen, bättre fördelning av investeringar speciellt för stora investeringar, samt bättre förmåga till detaljerade analyser. Dessutom skulle nyttan av kompetens-uppbyggnad inklusive doktorander kunna stärka och stödja både bransch och Trafikverkets förmåga att analysera och samt framtida utvecklingsbehov.Abstract: Administration to have the ability to evaluate alternatives by being knowledgeably and organizationally equipped to evaluate the uncertainty that exists, as well as which assumptions and conditions are the basis for analysis. The desired development in forecast modeling as well as continuous improvement of regulations and systems place high demands on the people involved to have the right skills. It is also important that the development is coordinated so that different initiatives can be linked together towards a common goal and it is important that the investment is strategic and long-term. For that reason, the Swedish Transport Agency prepares an annual revised report, The orientation and transport infrastructure planning. Areas pointed out in report are; measurement and input data for analysis and validation, method and model development both in the short and long term of effects, as well as method development of the transport system. The purpose of this feasibility study is to meet the needs identified above by laying the foundation for the establishment of an FoI program in geodynamics. The preliminary study must map development needs in the area, possible approaches that have been used internationally and the need for competence building. The feasibility study will result in proposals for the direction and scope of a development of a geodynamic FoI program, both in the long and short term. A geodynamic FoI program has a number of possible benefits for the Swedish Transport Administration; -development of forecasting methodology, better forecasts that lead to better targeting of measures according to the four-step model, better distribution of investments especially for large investments, and better ability for detailed analyses. In addition, the benefit of competence-building, including doctoral students, could strengthen and support both the industry and the Swedish Transport Agency's ability to analyze and future development needs.
Item type: