Abstract: På det svenska huvudvägnätet pågår en ständig trafikökning av tunga fordon. Lastbilarnas axellaster blir allt tyngre och lufttrycket i däcken ökar vilket ställer ökade krav på vägarnas beläggning och överbyggnad. Stabila beläggningar och och styvare överbyggnader efterfrågas. Cementbitumenöverbyggnad som förenar ett styvt cementbundet bärlager med ett flexibelt asfaltlager finns som överbyggnadstyp i ATB VÄG. Överbyggnadstypen som är lämplig att använda på tungt trafikerade vägar används för närvarande i liten utsträckning men bedöms att ha goda framtidsmöjligheter om problemet med reflektionssprickor kan lösas.
I Danmark pågår ett stort utvecklingsprojekt om CementBitumenÖverbyggnad (CBÖ). Syftet med projektet är att ta fram specifikationer för vägar med cementstabiliserat bärlager och tunna asfaltlager samt att utveckla dimensioneringsmetod och nedbrytningsmodell för vägar med CBÖ.
Syftet med detta projekt är att utveckla en CementBitumenÖverbyggnad (CBÖ) som är fri från reflektionssprickor i asfaltlagren.
- Sammanställning av erfarenheter från svenska CBÖ-vägar
- Fältförsök med nya metoder mot reflektionssprickor som rekommenderas inom EU
- Samarbete med danska projektet om CBÖ