National Transport Library Research Database

Partiella reparationer av betongkonstruktioner – metodik för att säkra förlängd livslängd (Partial repairs of concrete structures – approach to ensure extended lifespan)

  • Sederholm, Bror
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-06-01 -- 2026-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/32352
Subject(s): Abstract: Både i Sverige och i Norge har Trafikverket och Statens vegvesen uppmärksammat att betongskador orsakade av att armeringskorrosion uppträder lokalt. Problemet har också aktualiserats inom kärnkraftsindustrin i bland annat kylvattenvägar. Efter kommunikation med underhållsansvariga på Trafikverket och underhållsansvariga på kärnkraftsindustrin har det framkommit att det finns lokala betongskador orsakade av armeringskorrosion. Detta har medfört att frågan om valet av lämpliga reparationsmetoder har aktualiserats för att minimera trafikstörningar hos Trafikverket och driftstörningar inom kärnkraftindustrin. Det kommer att vara viktigt att undvika trafik- och driftstörningar i framför allt vägtunnlar och kylvattenvägar där lokala lagningar är och kommer att vara en använd reparationsmetod för betongkonstruktioner. Enligt Trafikverket görs lokala reparationer av bropelare, brobaneplattor, stödmurar och kantbalkar. Det finns en osäkerhet avseende val av reparationsmaterial och metodik för att undvika skador i övergångszonen mellan reparerad och ursprunglig betong. Tidigare utförda lokala reparationer på bland annat Ölandsbron har visat sig inte vara beständiga. I projektet planeras att prova olika reparationsmaterials korrosionsskyddande förmåga med en laboratoriemetod som tidigare tagits fram. I samband med provningen analyseras också reparationsmaterialens kloridbindande egenskaper och lagningsmaterialets resistivitet. Egenskaperna anses viktiga för att uppnå en beständig reparation. Kloriderna kan transporteras från den gamla kloridkontaminerade betongen till gränsskiktet mellan lagning och gammal betong vilket kan vara en av orsakerna till att ny korrosion kan starta. Det är därför viktigt att reparationen görs på rätt sätt så att man förhindrar att kloridhalterna ökar på vissa ställen längs armeringen.Abstract: Both in Sweden and Norway, the Swedish Transport Administration and the National Road Administration have drawn attention to the fact that concrete damage caused by reinforcement corrosion occurs locally. The problem has also come to the fore within the nuclear power industry in, among other things, cooling water ways. After communication with maintenance managers at the Swedish Transport Administration and maintenance managers at the nuclear power industry, it has emerged that there is local concrete damage caused by reinforcement corrosion. This has meant that the question of the choice of suitable repair methods has become relevant in order to minimize traffic disruptions at the Swedish Transport Administration and operational disruptions within the nuclear power industry. It will be important to avoid traffic and operational disruptions in above all road tunnels and cooling waterways where local repairs are and will be a used repair method for concrete structures. According to the Swedish Transport Administration, local repairs are made to bridge piers, bridge deck slabs, retaining walls and edge beams. There is uncertainty regarding the choice of repair material and methodology to avoid damage in the transition zone between repaired and original concrete. Previously carried out local repairs on, among other things, Öland's bridge, have proved to be not permanent. In the project, it is planned to test the corrosion protection ability of various repair materials using a laboratory method that was previously developed. In connection with the testing, the chloride-binding properties of the repair materials and the resistivity of the repair material are also analyzed. The properties are considered important to achieve a permanent repair. The chlorides can be transported from the old chloride-contaminated concrete to the boundary layer between repair and old concrete, which can be one of the reasons why new corrosion can start. It is therefore important that the repair is carried out in the right way so as to prevent the chloride levels from increasing in certain places along the reinforcement.
Item type: