Abstract: Eurokod 7 revideras för närvarande. Den nya koden ska tillämpas för att verifiera konstruktionens säkerhet vid byggande av både tunnlar och dammar. De specifika detaljerna för bergtunnlar har dock ännu inte författats, så där finns god möjlighet att påverka kodens utformning. Eurokoden anger partialkoefficientmetoden som förstahandsval, men tidigare forskning har visat att den metoden är olämplig för många bergkonstruktioner, särskilt för bergtunnlars samverkansproblem, och det finns även utmaningar för dammgrundläggning på berg. Även det centrala konceptet karaktäristiskt värde kan bli svårtolkat för situationer med stor osäkerhet om de geotekniska egenskaperna, vilket är vanligt vid både tunnel- och dammbyggnad. Detta postdoktorprojekt syftar till att skapa ett vetenskapligt underlag som kan ligga till grund för Eurokodens tunnelkapitel, samt bidra till en kostnadseffektiv implementering av den reviderade Eurokod 7 inom både tunnelbyggnad och dammbyggnad. Med två postdoktorer i samverkan möjliggörs de snabba framsteg som krävs för att kunna påverka kodens utformning och ge en effektiv implementering för svenska förhållanden.Abstract: Eurocode 7 is currently under revision. The revised code will be applied to verification of the structural safety of both tunnels and dams. The specific details for rock tunnels have however not yet been authored, so there is still a good opportunity to influence its content. The Eurocodes point out partial factors as the main verification method, but previous research has shown that the partial factor method is unsuitable for many rock engineering structures, especially rock–structure interaction problems, and there are also issues with its application to design of dam foundations on rock. The key concept “characteristic value” may also be difficult to interpret in case of large uncertainty about the rock mass properties, which is common for both tunnels and dams. This postdoc project aims to provide a scientific base for the development of the new rock tunnel chapter in Eurocode 7, and, in addition, contribute to a cost-effective implementation of the new code in both tunnel and dam engineering. Employing two postdocs who can collaborate, we facilitate the quick progress that is needed to be able to influence the code’s content and ensure an effective implementation for Swedish conditions.