Abstract: Hösten 2015 uppdrog Trafikverket åt Karlstad universitet att ta fram ett forskningsprogram, påbörja forskning och initiera ett forskningsnätverk kring policy- och implementeringsaspekter med koppling till Nollvisionens genomförande. Avsikten var att skapa en forskningsmiljö med huvudsakligen samhällsvetenskaplig inriktning kring frågan om hur man "får saker att hända i verkligheten", det vill säga hur man får genomslag för nya lösningar och intentioner på trafiksäkerhetens område i en politisk och kommersiell kontext. Vilka hinder finns samt vilka möjligheter finns? Nätverket, som idag går under namnet SafePol (Safety Policy Research Network) och som skapades genom det tidigare programmet, leds idag från Örebro universitet. Nätverket har utökats och tagit fram ett nytt forskningsprogram som vi beskriver lite längre ned i ansökan. Fokus för det nya forskningsprogrammet är trafiksäkerhet som hållbarhetsområde. Vi har sedan år 2017 arrangerat ett flertal utåtriktade aktiviteter samtidigt som vi regelbundet träffats för att diskutera texter och ansökningar. Genom denna ansökan söker vi medel för att understödja nätverkets infrastruktur och utåtriktade insatser enligt följande: 1. Medel för att arrangera ett större seminarium per år i tre år där samhällsvetenskaplig trafiksäkerhetsforskning presenteras och diskuteras. 2. Medel för mindre workshops och policylabs. 3. Medel för resor för att regelbundet samla nätverkets forskare. 4. Medel för att koordinera aktiviteter och forskningsinsatser. Att stödja nätverkets infrastruktur och utåtriktade aktiviteter innebär goda möjligheter för forskarna att tillsammans hitta nya forskningsprojekt och bredda möjligheten till finansiering. Detta möjliggör för Trafikverket att skapa en grund för mer långsiktig samhällsvetenskaplig forskning om trafiksäkerhet och hållbarhet.Abstract: In fall 2015, the Swedish Transport Administration assigned Karlstad University to develop a research program, start the research and initiate a research network focusing on policy implementation and Vision Zero. The intention was to create a research environment with mostly social science perspectives on road safety and more specifically to understand possibilities and challenges in finding new solutions as well as implementing new policies and innovations from both a political and commercial perspective. The network, now called SafePol (Safety Policy Research Network) contains around 15 researchers at different research institutions all over Sweden and the network also has several additional contacts. The coordination of SafePol has been transferred to Örebro University and according to the original intentions. The network has since 2016 continuously arranged public seminars, members of the network are repeatedly giving lectures as conferences, and the network while working actively with spreading social science perspectives on road safety research. We are therefore applying for funds to secure the infrastructure of the network and to continue to arrange public seminars according to the following scheme: 1. Funds to arrange a larger seminar every year for three years where the focus is on social science research on road safety, 2. Funds to arrange smaller workshops and policylabs, 3. Funds for travel cost in order to gather the researchers of the network, 4. Funds for coordinating activities and research initiatives. Funding of the network provides opportunities for the researchers to establish new research projects and to broaden the possibilities to find research funding. These funds enable the Swedish Transport Administration to create a base for social science research and discussion regarding road safety and sustainability.