Summary: Nu för tiden har återanvändning av returasfalt blivit vanligt i branschen. Enligt TDOK 2013:0529, vid varm nytillverkning, får mjukpunkten hos återvunnet bitumen för ingående returasfalt inte överstiga 65 °C. Detta krav fungerar vanligtvis bra för att utvärdera returasfalt som innehåller bara penetrationsbestämda bitumen. För returasfalt som innehåller polymermodifierat bitumen (PMB) kan det dock vara tveksamt att ha samma krav. Detta beror på att en hög mjukpunkt (till exempel över 65 °C) inte nödvändigtvis betyder dåligt för PMB – utan kan bero på den fortfarande effektiva polymermodifieringen. När asfaltbeläggningar med PMB når slutet av sin livslängd kommer återanvändning av returasfalt som innehåller PMB att bli ett problem. Med tanke på polymers höga koldioxidavtryck i PMB kommer bästa praxis att vara att bibehålla det höga mervärdet av PMB och återanvända den returasfalten i ny PMB-asfalt. För att underlätta detta kommer detta föreslagna projekt att identifiera effektiva tekniska parametrar för att kvalificera välpresterande returasfalt som innehåller PMB medan vägra dem av dålig kvalitet. Detta inkluderar också att hitta sätt att kvantifiera polymermängden i återvunnen PMB.Summary: Nowadays, the re-use of reclaimed asphalt has become a common practice in the road paving industry. According to TDOK 2013:0529, in the case of hot mix asphalt, the softening point of recovered bitumen from reclaimed asphalt must not exceed 65 °C. This requirement usually works well for evaluating reclaimed asphalt containing only penetration-graded bitumen (unmodified). However, for reclaimed asphalt containing polymer-modified bitumen (PMB), it may be questionable to have the same requirements. This is because a high softening point (for example above 65 °C) does not necessarily mean a bad performance for PMB – but may be due to the still effective polymer modification. When asphalt pavements with PMB reach the end of their service life, the reuse of reclaimed asphalt containing PMB will become an issue. Given the high carbon footprint of polymers in PMB, the best practice will be to maintain the high added value of PMB and reuse the reclaimed asphalt in new PMB asphalt. To facilitate this, this proposed project will identify effective technical parameters to qualify high-performance reclaimed asphalt containing PMB while rejecting those of poor quality. This also includes finding ways to quantify the amount of polymer in recovered PMB.