National Transport Library Research Database

Bär alla vägar till samma riskvärden? En kritisk analys av olika skattningsmetoder baserat på svenska allmänhetens preferenser för vägtrafiksäkerhet (Do all roads lead to the same safety values? A critical analysis of different elicitation approaches using the Swedish public’s preferences for road safety)

  • Andersson, Henrik
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2022-12-01 -- 2025-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2022/48475
Subject(s): Abstract: Reducerade olycksrisker är tillsammans med restidsbesparingar oftast de dominerande positiva planerade effekterna av investeringar och policybeslut inom transportsektorn. Det innebär att de även dominerar nyttosidan i samhällsekonomiska bedömningar av dessa investeringar och beslut. För att säkerställa ett effektivt utnyttjande av samhällets resurser är det därför av central betydelse att nyttan av dessa effekter är skattade med precision. Syftet med detta projekt är att kritiskt granska tidigare forskning av värdet av reducerad olycksrisk och skatta nya värden baserat på den svenska allmänhetens preferenser. Både internationellt och nationellt har studier genomförts med syftet att skatta monetära värden av nyttan av trafiksäkerhet. Resultaten från sådana studier kan och har använts för att fastställa officiella nationella monetära värden för samhällsekonomiska analyser. Denna ansats har nu börjat ifrågasättas utifrån problematiken med publiceringsbias. Ett syfte med detta projekt är att studera om publiceringsbias även föreligger för monetära trafiksäkerhetsvärden. De studier som genomförts för att värdera olycksrisker har oftast fokuserat på värdet av reducerad dödsrisk. Färre har skattat värdet av reducerad skaderisk (ickedöd), vilket innebär att kunskapen om det senare är begränsad. Två nyligen genomförda svenska studier fann resultat som skiljde sig åt och ett annat syfte med detta projekt är därför att vidare analysera värdet av reducerad skaderisk. Det sista syftet med projektet är att testa en ansats som har attraktiva aspekter för värdering, men som bara använts begränsat och där implementering kan ifrågasättas, nämligen ruttvalsansatsen. Samtliga syften är av både forsknings- och policyrelevans. Resultaten kommer att vara av internationellt intresse och vara av direkt relevans för diskussioner av nuvarande riktlinjer och anvisningar av samhällsekonomiska bedömningar vid planering av transportinvesteringar och andra åtgärder i Sverige.Abstract: Reduced accident risks are together with travel time savings usually the dominant positive planned effects of investments and policy decisions in the transport sector. This means that they also dominate the benefits side of economic assessments of these investments and policies. In order to ensure an efficient resource allocation, it is therefore of central importance that the benefits of these effects are estimated with precision. The purpose of this project is to critically examine previous research of the value of reduced accident risk and estimate new values based on the Swedish public’s preferences. Several studies have been conducted with the aim of estimating monetary values of the benefits of road safety both internationally and nationally. The results of such studies can and have been used to recommend official national monetary values for cost-benefit analysis (CBA). This approach has now begun to be questioned on the basis of the problem of publication bias. One objective of this project is, therefore, to examine whether publication bias also exists for the value of traffic safety. Most of the studies that have been conducted to date have focused on the value of reduced risk of death. Fewer studies have estimated the value of reduced injury risk, which means that knowledge of the latter is limited. Two recently conducted Swedish studies found results that differed. Another objective of this project is therefore to further analyze and estimate the value of reduced injury risk. The last purpose of the project is to test a valuation method that has attractive features, but which has only been used to a limited extent and where its implementation to date can be questioned, namely the route-choice approach. All objectives are of high research and policy relevance. The results will be of international interest and will be of direct relevance for discussions of current Swedish CBA guidelines when planning transport investments and policies.
Item type: