Abstract: Framtidens luftrum i flygplatsens närhet och tillhörande flygoperation i ankomstflödet kommer med stor sannolikhet att skilja sig markant från dagens flygoperation. Främst med avseende på tillgänglighet av ny inflygningsteknik, nya inflygningsprocedurer och nyttjandet av ett, i realtid, större informationsutbyte mellan de olika aktörerna för att optimera flygoperationen med syftet att uppnå minsta möjliga miljöpåverkan (utsläpp till luft och buller) samtidigt som kapaciteten bibehålls eller förbättras. Det antas att ny teknik och tillhörande procedurer kommer att möjliggöra ett brett utbud av olika inflygningar som skiljer sig i både lateral- och vertikalled och som kan nyttjas dynamiskt beroende på omgivande faktorer, såsom meteorologiska förhållanden, aktuell trafikintensitet, specifik flygplanstyp med tillhörande unika aerodynamiska egenskaper etc. Det innebär att varje flygbana kan vara dynamisk i fyra dimensioner med exempelvis variabla fartprofiler, olika sjunkvinklar under slutlig inflygning och olika laterala stråk, unika för varje inflygning. Dagens flygoperation är i det avseendet och jämförelsevis väldigt statiskt, då det oftast erbjuds en inflygning med samma laterala och vertikala flygstråk och likvärdiga eller samma fartprofiler oberoende av yttre omständigheter och faktorer (t.ex. meteorologisk påverkan). Förstudien Dynamisk Allokering av Inflygningsprocedurer (DYKA) avser att hitta skillnader mellan dagens och framtidens, antagna, dynamiska flygoperation och därigenom – i det breda perspektivet – identifiera vilka områden som kommer att kräva ytterligare forskning och utveckling för att proaktivt kunna möta långsiktiga utmaningar och krav i ett tänkt, framtida luftrum. Samt, i det mindre perspektivet, urskilja de arbetssätt och frågeställningar som förhindrar en ökad dynamik i dagens flygoperation för att parallellt identifiera möjligheter för mer kortsiktiga förbättringsinsatser.
Abstract: The airspace of the future in the vicinity of the airport and the associated flight operation in the arrival flow will in all probability differ significantly from today's flight operation. Mainly with regard to the availability of new approach technology, new approach procedures and the use of a, in real time, greater exchange of information between the various actors in order to optimize the flight operation with the aim of achieving the least possible environmental impact (emissions to air and noise) while maintaining or improving capacity. It is assumed that new technology and associated procedures will enable a wide range of different approaches that differ in both lateral and vertical directions and that can be used dynamically depending on environmental factors, such as meteorological conditions, current traffic intensity, specific aircraft type with associated unique aerodynamic characteristics etc. This means that each flight path can be dynamic in four dimensions with e.g. variable speed profiles, different sink angles during final approach and different lateral routes, unique to each approach. Today's flight operation is in that respect and comparative very static, as an approach with the same lateral and vertical is usually offered flight paths and equivalent or the same speed profiles regardless of external circumstances and factors (eg meteorological impact). The preliminary study Dynamic Allocation of Approach Procedures (DYKA) intends to find differences between present and future, assumed, dynamic flight operation and thereby - in the broad perspective - identifying which areas will require further research and development to proactively meet long-term challenges and requirements in an imaginary, future airspace. As well as, in the smaller perspective, they discern working methods and issues that prevent an increased dynamics in today's flight operation to simultaneously identify opportunities for more short-term improvement efforts.