National Transport Library Research Database

Buller relaterat till icke-raka inflygningar med variabla inflygningsvinklar (Noise related to non-straight approaches with variable approach angles)

  • Näs, Anette
  • Swedavia AB, Svenskt företag eller organisation, 556797-0818
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2021-06-01 -- 2021-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2021/78720
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med denna förstudie är att ta avstamp i den tidigare genomförda förstudien ”Variabla inflygningsvinklar tillsammans med icke-raka inflygningar” och fokusera på bulleraspekterna för icke-raka inflygningar med variabla inflygningsvinklar. Tidigare forskning rörande bulleraspekter kopplade till icke-raka inflygningar och olika inflygningsvinklar är begränsad. Den tidigare förstudien fokuserade primärt på flygoperationella aspekter och konstaterade att en mer dynamisk flygoperation som tar aktuella förhållanden med avseende på meteorologiska variabler, flygplanets aerodynamiska egenskaper etc. i beaktande under icke-raka inflygningar bedöms ha stor potential i att kunna generera miljövinster. Framtidens luftrum i flygplatsens närhet och tillhörande flygoperation i ankomstflödet kommer med stor sannolikhet att skilja sig markant från dagens flygoperation med avseende på tillgänglighet av många fler inflygningsprocedurer, där primärt icke-raka inflygningar nyttjas i mycket större utsträckning än vad som sker i dagens operation. Icke-raka inflygningar ger möjligheten att optimera flygoperationen med syftet att uppnå minsta möjliga miljöpåverkan (utsläpp till luft och buller) med bibehållen kapacitet. Abstract: Today's flight operation in the arrival flow is, in the big picture, relatively static. The majority of arriving aircraft typically fly a non-straight approach (eg an ILS approach) that follows the same lateral and vertical flight profile during final approach. The airspace of the future in the vicinity of the airport and the associated flight operation in the arrival flow will in all probability differ markedly from the current flight operation with regard to the availability of many more approach procedures, where primarily non-straight approaches are used to a much greater extent. Non-straight approaches provide the opportunity to optimize the flight operation with the aim of achieving the least possible environmental impact (emissions to air and noise) while maintaining capacity.
Item type: