Abstract: Fladdermöss har ett starkt skydd enligt Artskyddsförordningen och det är inte tillåtet att förstöra koloniplatser eller att exploatera primära biotoper. Vägar kan skapa barriärer för fladdermöss som medför att fladdermössens habitat (livsmiljöer) utarmas, vilket i sin tur påverkar reproduktionen. Att skapa barriärer utan skyddsåtgärder är därmed förbjudet enligt Artskyddsförordningen. För Trafikverket medför detta en begränsning i antalet möjliga vägkorridorer och i vissa delar av södra Sverige blir det alltmer komplicerat. Ett sätt att öka konnektiviteten mellan olika habitat är att anlägga faunapassager. Fladdermöss har visat sig använda passager både över och under vägar. En av de enklaste och billigaste varianterna av faunapassager är vägtrummor. Om vägtrummor kan användas för att öka konnektiviteten mellan fladdermössens jaktområden så skulle vägens negativa påverkan minska och åtgärden kan till och med genomföras i efterhand som en restaureringsåtgärd. Vi vet att fladdermöss använder vägtrummor, men det finns ett antal frågetecken som gör metoden osäker. Syftet med det föreslagna projektet är att undersöka följande: Vilka arter av fladdermöss använder vägtrummor, hur små (diameter) respektive långa kan trummorna vara, på vilket sätt påverkar landskapets konfiguration möjligheten att använda vägtrummor? Undersökningen genomförs på 300 lokaler i södra, mellersta och norra Sverige från 2021 och 2024, med fältarbete under 2022 och 2023. Primärt sker inventering med hjälp av stationär inspelningsutrustning som automatiskt registrerar fladdermöss, men på vissa lokaler kompletteras med fångst. Om vägtrummor kan användas som en generell kompensationsåtgärd för att minska påverkan på fladdermusfaunan så ökar antalet möjliga exploateringsområden, samtidigt som kostnaden för kompensationsåtgärden blir försumbar. Sammantaget kan projektet bli ett exempel på hur exploatering och artskydd kan kombineras med bra kompensationsåtgärder.Abstract: In Sweden, bats have a strong legal protection due to the Environmental Code, and it is not allowed to disturb colonies or key habitats. Roads create barriers for bats leading to habitat degradation, which also affect reproduction. The strong protection of bats and the high impact on bats in road projects means planning limitation, and especially in south Sweden, the situation is complicated. One solution is wildlife passage in order to increase connectivity. It has been proven that bats use both wildlife passage over the road (bridge) and under (tunnel). One of the easiest and cheapest solution is to build small tunnels, or culvert. The use of culverts would most probably increase connectivity and increase the number of possible road-alternatives. In addition, by using small culverts restauration is possible. We know that culverts is a possible alternative, however, there are a number of uncertainties. The objectives with the proposed study are to investigate: Which bat species are using culverts, how small (diameter) size is possible, and how long culverts will be used? How will landscape configuration impact on the use of culverts? The study will be carried out at 300 different sites in south, central and north Sweden from 2021 until 2024, with fieldwork 2022 and 2023. The survey is mainly based on automatic recording of bat activity, but at some sites this is combined with capturing of bats. A successful project means more flexibility in the planning process and stronger conservation of bats with a very low cost, and the project will be a good example of how to combine development with conservation by using efficient compensation methods.