Abstract: Elektrifieringen av transportsystemet och arbetsmaskiner är i en fas där inte bara de enkla utan även de mer krävande tillämpningarna ska elektrifieras. I det sammanhanget lyfts ibland vätgas och bränsleceller fram som ett alternativ. Den svenska bilindustrins position inom bränsleceller och vätgas betyder bland annat att omvärldsbevakning är viktigt. Om vätgasdrivna fordon och arbetsmaskiner blir en del av den globala marknaden, vilket en del talar för i nuläget, så är det nödvändigt för fordonsindustrin i Sverige att kunna erbjuda sådana lösningar, annars är risken stor att marknadsandelar förloras. Projektet belyser systemfrågor rörande tillgång, distribution och användning av vätgas med målet att bidra till ökad kunskap om vätgas som drivmedel för tunga fordon och arbetsmaskiner. Det bidrar även till breddade och förstärkta nationella och internationella nätverk. Projektet har relevans för energi och miljö samt konkurrenskraft och sysselsättning. Fokus är på tre delområden: * vätgasbehov i olika sektorer, * föregångsländer inom vätgas för transporter och arbetsmaskiner, * potentialen för pilot- eller demoprojekt med vätgas för tunga fordon.
Abstract: The electrification of the transport system and construction equipment is in a phase where not only the simple but also the more demanding applications will be electrified. In this context, hydrogen and fuel cells are sometimes highlighted as an alternative. The Swedish automotive industry's position in fuel cells and hydrogen means, among other things, that external monitoring is essential. If hydrogen-powered vehicles and construction equipment become part of the global market, which there is some evidence for at present, it is necessary for the automotive industry in Sweden to be able to offer such solutions, otherwise, there is a great risk that market shares will be lost. The project sheds light on system issues concerning the supply, distribution and use of hydrogen with the aim of contributing to increased knowledge about hydrogen as a fuel for heavy duty vehicles and construction equipment. It also contributes to broadened and strengthened national and international networks. The project is relevant for energy issues and the environment as well as competitiveness and employment. The focus is on three sub-areas: * hydrogen demand in different sectors, * pioneering countries in hydrogen for transport and work machines, * the potential for pilot or demo projects with hydrogen for heavy duty vehicles.