Abstract: International Maritime Organizations (IMO) regelverk för Energy Efficiency Design Index (EEDI) är ett viktigt verktyg i arbetet mot minskad klimatpåverkan från sjöfarten. EEDI är ett mått på ett fartygs koldioxidutsläpp i relation till utfört transportarbete (”gram CO2 per ton-sjömil”). Två väsentliga delar i EEDI är den så kallade weather factor fw och ”Minimum Power in Adverse Conditions”. Gemensamt för dessa två är att de båda har att göra med ett fartygs tilläggsmotstånd på grund av vågor och vind (”added resistance”). Detaljerna i regelverken för hur dessa skall beräknas är förnärvarande aktuella frågor som diskuteras inom IMO. Interrim-regelverket kring fw och ”Minimum Power in Adverse Conditions” kräver idag modellförsök i vågor. I nuläget råder ingen samsyn på hur denna typ av modellförsök skall utföras i detalj. Mot denna bakgrund har International Towing Tank Conference (ITTC) identifierat behovet för en internationell benchmark-studie rörande mätning av tilläggsmotstånd i vågor. Syftet med detta föreslagna projekt är att få de viktigaste aktörerna i världen att samverka för ett gemensamt mål genom att driva denna studie. Ambitionen är att få med i storleksordningen 5–10 andra försöksanläggningar med förmåga att utföra denna typ av modellförsök i vågor. Målet med projektet kan sammanfattas med att: -Utveckla formatet för, genomföra och leda benchmark-studien. -Genomföra egna modellförsök på SSPA. -Skicka runt en befintlig fartygsmodell mellan övriga deltagare som genomför egna försök. -Samla in och sammanställa resultat från övriga deltagare. -Sammanställa resultaten för vidare utveckling av EEDI-regelverket och erbjuda vetenskapligt beslutsunderlag till ITTC och eventuellt IMO (via ITTC eller Transportstyrelsen).